Koupit auto za cenu levnějšího mobilu není nemožné. Přinášíme osm tutovek za 10 000 Kč, které dávají smysl

Za 10 tisíc korun lze pořídit slušný mobilní telefon, levný notebook anebo taky staré auto, které sice nikoho neoslní, ale do práce, za nákupy nebo do školy doveze.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Kritériem výběru naší osmičky zajímavých tipů na levné automobily není, jak vůz vypadá, jakou má barvu, výbavu, rok výroby nebo najeté kilometry. Jde jen o to v jakém je technickém stavu a zda je pojízdný. Je zřejmé, že jde o letité modely za zenitem, které nedisponovaly složitou elektronikou, bezpečnostními systémy ani vyspělými motory. Relativně jednoduchá mechanika může stále docela dobře fungovat.  

Škoda Felicia

S omezeným rozpočtem se dá sehnat Škoda Felicia. Model vyráběný v letech 1994 až 2001 byl nabízen jako pětidveřový hatchback, kombi, užitková dodávka a pickup. Felicia je ve skutečnosti mírně modernizovaný model Favoritu. Jednoduchá konstrukce je zárukou nízkých provozních nákladů, servisu a náhradních dílů.

iZdroj fotografie: Škoda

Někdy v kabině najdete elektricky ovládaná okna, airbag řidiče, otáčkoměr nebo elektricky stahovací střechu. V nabídce motorů je český agregát 1.3 s výkonem 54-68 k nebo motory 1.6 MPI 75 k a 1.9 SDI 64 k odvozené od Volkswagenu. Největší nevýhodou jsou rezivějící plechy. Jednu z Prahy jsme objevili v nabídce inzerce za 6999 korun. Pojízdnou s doklady.

Citroën Saxo a Peugeot 106

Při hledání levného mechanického vozu nemůžeme zapomenout na francouzské výrobce. S trochou štěstí jsme narazili na Citroën Saxo a jeho dvojče Peugeot 106. Model Saxo se vyráběl v letech 1996 až 2004, do roku 1998 i s menším modelem typem AX. Auto používá koncernovou platformu společně právě s Peugeotem 106.

iZdroj fotografie: Citroen

Výrobce nabízel tří a pětidveřové hatchbacky. Zatímco na předních sedadlech je místa dostatek, na zadních jde spíš o nouzi. Bezproblémové jsou čtyřválcové benzinové motory 1.0, 1.1 a 1.4 s výkony 45, 60 a 75 koní. Pojízdný vůz s doklady jsme našli za 10 tisíc, bez dokladů za pět. Peugeot 106 za 8 000 korun, ale jsou nutné opravy.

Opel Corsa B

Na trhu ojetých vozů je oblíbený i Opel Corsa. Béčková řada se vyráběla se v letech 1993 až 2004. Na většině evropských trhů se nabízel pouze tří a pětidveřový hatchback, na světových trzích také byla ve variantě pětidvéřové kombi, dvoudvéřový pick-up a kabriolet. Z tohoto modelu byl odvozený sportovní Tigra A. Největším problémem u starých vozů je koroze. Rez napadá prahy dveří, dveře a klíčové konstrukční prvky karoserie.

iZdroj fotografie: Opel

V kabině je relativně dost místa pro 4 osoby, ale na kratší vzdálenosti. Čalounění a plasty jsou překvapivě odolné. Seznam příplatkové výbavy modelu Corsa B zahrnoval elektrické ovládání oken, střešní okno, kožené čalounění nebo otáčkoměr. Bezpečnou volbou jsou benzinové varianty 1.0, 1.2 a 1.4 s výkony 54, 45-65 a 60-90 koní. Nevýhodou je zvýšená spotřeba motorového oleje. V soukromé inzerci jsme ho našli na Lounsku za 10 tisíc, pojízdný s doklady, ale jsou nutné opravy.

Daewoo Matiz

Přestože svého času byl prodejním hitem, nevyhnul se posměškům. Korejský Daewoo Matiz byl nabízen v letech 1998 až 2007, později pod značkou FSO. Design exteriéru vytvořilo renomované studio Italdesign. Původně pro Fiat, který však projekt odmítl. Pětidveřová karoserie může i po letech vypadat esteticky, pokud ji ovšem nesežere rez, která se objevuje překvapivě rychle.

iZdroj fotografie: Daewoo

 Interiér je neohrabaný a nekvalitně vyrobený z nejlevnějších materiálů. Přesto je Matiz ideální na krátké vzdálenosti ve městě. K příplatkové výbavě patřila elektricky ovládaná přední okna, airbag řidiče, ABS a rádio. K pohonu sloužily dvě benzinové jednotky, osmilitrový tříválec 51 k a litrový čtyřválec 64 k. Matiz není příliš dynamické auto, ale zato je poměrně odolné a levné. Našli jsme ho pojízdného s doklady v Plzni a Mělníku za 8000 korun.

Daewoo Lanos

Dalším z avozů z dílny korejské automobilky, který se dá pořídit za cenu mobilu, je Daewoo Lanos. Levný kompaktní vůz vyráběný ve společnosti Żerań byl na trhu nabízený v letech 1997 až 2008 a v letech 2004 až 2008 se prodával pod značkou FSO. Nabízel klasický sedan a třídveřový a pětidveřový hatchback. Lak je náchylný k poškrábání, ale karoserie poměrně účinně odolává korozi.

iZdroj fotografie: Daewoo

 Interiér nabízí dostatek místa pro čtyři osoby. Plasty jsou nekvalitní a při jízdě rády vrzají. V nabídce příplatkové výbavy najdeme elektricky ovládaná okna a zrcátka, palubní počítač, tovární rádio a dokonce i klimatizaci. Mezi motory Lanosu patří osvědčené zážehové čtyřválce 1.3 63 k, 1.4 75-77 k, 1.5 86 k a 1.6 100-106 k. Všechny lze úspěšně převést na LPG. V inzerci jsme ho objevili u Táboira za 8 tisíc korun.

Fiat Cinquecento

Tržním nástupcem archaického Malucha bylo mnohem modernější Cinquecento. Nejmenší model Fiatu se vyráběl v letech 1991 až 1998. Třídveřová karoserie nabízela dvě plnohodnotná sedadla vpředu a dvě nouzová vzadu. O příplatcích, kromě rádia, nemůže být řeč. Největší výhodou modelu je jednoduchost a nízké ceny náhradních dílů.

iZdroj fotografie: Fiat

Na rozdíl od legendárního Malucha dostalo Cinquecento motor, který je umístěný vpředu a pohon předních kol. Základní varianta používá čtyřstupňovou převodovku, zatímco výkonnější varianty používají pětistupňovou převodovku. Na výběr je dvouválec 0.7 o výkonu 31 k, čtyřválec 0.9 a 1.1 o výkonu 39-41 k a 54 k. Podařilo se nám ho najít na Moravě za 9000 korun.

Renault Clio I

První generace Renaultu Clio, která překvapivě dobře snášela náročný provoz, byla uvedena na trh v roce 1990. Francouzská automobilka ho vyráběla jako tří a pětidveřový hatchback. Byl slušně chráněn proti korozi. Interiér splní očekávání čtyř osob na krátké městské vzdálenosti. Automobil má nízkou výbavu a žádné elektronické příslušenství.

iZdroj fotografie: Renault

Ojediněle jsou k dispozici exempláře se střešním oknem, otáčkoměrem nebo elektricky ovládanými předními okny. Řada Clio I zahrnuje zážehové čtyřválce 1.1, 1.2, 1.4, 1.7, 1.8 a 2.0 s výkony od 46 do 147 k. Plusem jsou dobré jízdní vlastnosti a možnost levné přestavby na LPG. Na českém bazarovém trhu je k mání například na severu Čech za 8000 korun.

VW Golf III

V letech 1991 až 1997 se v Evropě vyráběl Volkswagen Golf III. Německý král kompaktů se pyšnil svou trvanlivostí a obrovskou odolností proti špatnému zacházení. V nabídce bylo kombi, třídveřový a pětidveřový hatchback a kabriolet. Karoserie obvykle nemá problémy s korozí. Interiér je typicky devadesátkový, s příkladnou ergonomií, dostatečným prostorem v kabině a uspokojivou odolností.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Seznam příplatkové výbavy zahrnuje například kompletní elektrické provedení, klimatizaci, palubní počítač a střešní okno. Nejnižší náklady budou mít čtyřválcové zážehové motory 1.4, 1.6, 1.8 a 2.0 o výkonu 60-150 k. Všechny nabízejí dobrý výkon a rozumnou spotřebu paliva. V Česku je tato německá značka hodně populární, proto se i ojetiny nenabízejí úplně levně. Přesto jsme ho objevili, ale cena o dva tisíce přesáhla náš desetitisícový mobil.

Zdroj: CarWeek

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články