Běžné aktivity rozptylují řidiče více, než si myslíme, ukázal test

                   

Všeobecný německý autoklub, zkráceně ADAC, a také ten rakouský s názvem ÖAMTC se rozhodli pro otestování toho, jak moc ztrácíme koncentraci, pokud jsme při řízení vozidla rušeni různými okolními vlivy. Dochází tak celkově k ohrožení nejen naší bezpečnosti v silničním provozu. Při svém testování se autokluby zaměřili na konkrétní činnosti, jako práce s mobilním telefonem či manipulaci lahve s vodou

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Účastníci za jízdy plnili úkoly

Studie byla provedena v rakouském Centru technologií řízení. Testů se účastnilo 45 řidičů, kteří měli za úkol projet autem 3 okruhy na speciálně navržených úsecích. Předem nikdo z nich nevěděl, co se bude v úkolu zkoumat. První úsek projeli účastníci bez jakéhokoliv rozptýlení, pouze sledovali dopravní značení a uzpůsobovali dle toho i rychlost jízdy.

Ve druhém a třetím kole jim byly připraveny rušivé elementy, které je při jízdě měli rozptýlit. Šlo třeba o napsání odpovědi na příchozí zprávu v aplikace WhatsApp, pouhé přečtení SMS či vyjmutí jednoho papírového kapesníčku z obalu a jeho předání osobě na zadním sedadle. V rámci těchto aktivit samozřejmě došlo k pozorování, jak moc ovlivňují koncentraci řidiče při řízení a kolik času trvá, než se jeho pozornost plně navrátí ke vnímání dopravní situace.

Roku 2018 byla v ČR nepozornost řidiče příčinou každé 5. dopravní nehody. Způsobila tak asi 17 tisíc drobných i vážných nehod. Existují 3 typy narušení pozornosti řidiče:

•             vizuální – podnět odvede řidičovu pozornost
•             myšlenkové – podnět odvede myšlenkovou pozornost
•             manuální – podnět, kvůli kterému řidič pustí volant

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Testy přinesly konkrétní zjištění

První úkol si vyžádal velké rozptýlení. Jednalo se o vytažení jednoho papírového kapesníčku z balení, jeho předání osobě na zadním sedadle a odložení balení na sedadlo spolujezdce. Hned 2 třetiny řidičů se díky němu dostali s autem do protisměru na dobu od 1,5 do 2,6 vteřin. V průměru trvalo 3 vteřiny, než se opět začali dívat před sebe. Vezmeme-li v potaz, že jeli 90 km/h, bylo to asi 75 metrů ujetých bez jejich plné koncentrace.

Při odepisování na zprávy hrozí přejezd do protisměru

Dále proběhl test pití za jízdy. Ze dveří auta si řidič za jízdy vyndal lahev, otevřel ji, napil se a zavřenou ji vložil zpět do boční přihrádky dveří. Opět to byly asi 3 sekundy bez plného vnímání jízdy, 82 % řidičů pustilo zcela volant na vzdálenost asi 80 – 100 metrů a zpomalili. Při přečtení a odepsání na SMS účastníci nedodržovali rychlostní limity, průměrně jeli 140 metrů bez sledování provozu a třetina z nich přejela na až 4 vteřiny do protisměru.

Při posledním úkolu se po řidičích vyžadovalo, aby zadali za jízdy adresu do navigace. V tu samou chvíli jim do dráhy vozidla byla vhozena překážka. Nabouralo do ní 87 % řidičů v rychlosti 43 km/h a pouze necelá třetina prudce šlápla na brzdu.





Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články