Mnoho českých řidičů letos nepřezouvá na letní pneumatiky. Mají k tomu pádný důvod a ušetří desítky tisíc

Doba, kdy celoroční pneumatiky „dělaly všechno, ale nic pořádně“ jsou pryč. Moderní materiály a dezény nám dávají zažít dříve nepoznané. Podívali jsme se na jedny z nejlepších.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Jestli je někde aktuálně vidět opravdu pokrok v pneumatikářských technologiích, tak je to právě u celoročních směsí. Doby značných kompromisů v zimě i v létě jsou definitivně pryč, jezdíte bez problémů celý rok na jedné sadě a ani vám nepřijde, že jste tričko a plavky vyměnili za šálu a zimní bundu. V kombinaci s čím dál mírnějšími zimami tak celoroční pneu tvoří nečekaně silného soupeře klasickým směsím, kdy neřešíte nákupy a výměny a jen šetříte. A to hned několikrát.

Celoroční gumy dokáží vygumovat náklady před očima

Počítejte chvíli se mnou: první úspora jsou samozřejmě „ty čtyři pneumatiky navíc“. Často je máme obuté na discích, to máme čtyři disky navíc. A tedy za druhé. A pak je musíme také 2x za rok vyměnit, pochopitelně. I to stojí čas a často i peníze. A to i v naprosto ideálním případě, kdy je máme v garáži a zvládneme celý zákrok sami (o výměně kol jsme psali třeba tady). Spousta řidičů přesto stále jezdí do pneuservisu. Tedy znovu čas. A znovu peníze navíc.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A pochopitelně, jak se říká, ono se to nasčítá. Pokud se tedy dostanete do situace, kdy budete teď za pár dní kupovat letní, nebo naopak před zimou zimní: tak bych se opravdu vážně zamyslel, jestli nedat šanci celoročnímu modelu. Jednomu z nejlepších, který třeba v testu magazínu Tyre Reviews získal první místo a označení nejlepší celoroční pneumatika současnosti. A tihle lidé něco o gumách ví. Seznamte se se šampionem: Michelin CrossClimate 2

Excelentní výsledky v testech gum

Už zmínění Britové testovali oblíbený rozměr 205/55/16 a Michelin CrossClimate 2 získala maximální hodnocení v těchto disciplínách:

  • přilnavost na sněhu
  • brzdná dráha  a ovladatelnost na suché silnici
  • příčný a podélný aquaplaning
  • brzdná dráha na mokru

Tedy v disciplínách, které jsou pro ovládání automobilu klíčové, jak v zimních (i sněhových) tak i v letních a „mokrých“ podmínkách.

iZdroj fotografie: iStock

Německý Auto Bild pak testoval stejnou pneu v rozměru 215/65/17. A výsledek je podobný: celkově druhé místo ve svém podrobném testu. Opět, AutoBild nejsou „nazdárci“, těmto lidem prošlo za ty roky při testování rukama tolik pneumatik, že by jim Strahov byl malý. Myslím Strahov komplet. I s toaletami pro spartakiádu. Zkrátka když i oni uznají, že to opravdu funguje, dá se tomu celkem spolehlivě věřit. Nedělají nikomu žádné PR, jejich jméno a tradice je zavazuje.

A není asi náhodou, že celoroční top pneu přichází právě od Michelinu. Technické zázemí a finance asi netřeba komentovat. Především tam ale přesně ví, jak vypadá středoevropská zima. A jejich celoroční guma má ještě jedno eso v rukávu: Díky použité technologii EverGrip se na pneumatice neustále tvoří nové drážky, což kompenzuje úbytek dezénu. I po nájezdu 20 000 kilometrech se tak CrossClimate 2 chová a funguje stejně bezpečně, jako na začátku.

Zima jako v Ladových pohádkách už zkrátka nebude

A pak tu máme tu věc s Josefem Ladou. Jinými slovy, máme štěstí, že se Lada nedožil dnešních dnů. Protože bychom už nikdy neviděli, jak vypadá zima na vsi. Švarné děvuchy by nechodily v kožíšku, ale v džínsové bundičce s kalhoty nad kotníky. Ogaři by v zimě chodili v teplácích, a kocour Mikeš by pro jistotu nechodil v ničem. Po trávě. Pravda, je to trochu obskurní představa, ale takové jsou zkrátka české zimy posledních let. A co hlavně: bude tepleji.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takto, já pochopím, když bydlíte třeba v Jáchymově a dojíždíte denně na Boží Dar, nebo bydlíte v Peci pod Sněžkou a jezdíte na naši horu hor. Pak ale stejně potřebujete ideálně Land Rover, nebo něco podobného. Ale pokud bydlíte kdekoli jinde – kolikrát za rok je víc než „deset čísel“ sněhu? Odpověď je jasná. A těch pár dní a pár centimetrů sněhu Michelin CrossClimate 2 s přehledem zvládne, a navíc dodržíte i literu zákona: tyhle gumy totiž jsou určené do zimy.

Ale i do léta, a to je právě jejich neskutečné kouzlo. Ano, kouzlo. Chápu, Michelin se asi domluvil s některým z mágů, třeba Copperfield by to mohl zvládnout. Nějaké kouzlo tam zkrátka být muselo, protože namíchat gumárenskou směs pro čtyři roční období musela být větší obtíž, než napsat Čtyři roční období od Vivaldiho. Nicméně to klaplo. Cenově jsou navíc zcela srovnatelné, jen ta úspora tam zůstane. A možná nás čekají nelehké časy, zkusil bych šetřit. Už teď a tady.

Jakou máte zkušenost s celoročními pneumatikami Vy?

Zdroj: ADAC, Tyre Reviews

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články