Čtyři věci, které byste měli vědět o elektrické budoucnosti Škody

Automobilový průmysl v současné době žije celosvětovým přechodem na elektromobily (EV), Elon Musk se odvážně vyjadřuje o plně elektrické budoucnosti a přední automobilky zaměřují své plány na nejnovější technologie na poli elektromobility.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Jednou ze společností, která není středem pozornosti, ale přesto na trhu s elektromobily dělá velké pokroky, je Škoda. Tato česká firma již elektromobily ve svém portfoliu má a po červnovém představení nové obchodní strategie má velké plány na další tržní expanzi.

Generální ředitel Thomas Schafer vyzval k plně elektrické budoucnosti, a my vám teď přinášíme čtyři věci, které je třeba s ohledem na ambiciózní plány Škody brát na vědomí.

Uvede na trh trojici nových bateriových elektromobilů (BEV)

Debutový elektrický model Škoda Citigo IV mnohé na poli elektromobility překvapil. Úspěch modelu předčil očekávání samotné společnosti, která dokonce tento model pro velký zájem stáhla z britského trhu

Poté, co si dobře vedlo i crossover SUV Enyaq IV, se Škoda rozhodla své elektrické plány zintenzivnit a do roku 2030 uvést na trh řadu modelů BEV. Toto trio bude levnější i menší než Enyaq, ale podle Schafera představuje posun společnosti k plně elektrické budoucnosti. 

Zatím neznáme všechny podrobnosti, ale jedním z vozů BEV bude Enyaq iV Coupé, který by se mohl začít prodávat ještě letos. Dalším bude městský elektromobil, který se má objevit v roce 2025 nebo 2026 a bude disponovat „nezávislou, prostorově orientovanou koncepci vozidla“.

Vlajková loď E-Octavia se objeví dřív, než si možná myslíte

Na internetu existuje nepřeberné množství online komunit, od filmových a knižních skupin až po fóra o online hraní. Automobilová fóra jsou obzvláště populární a někteří uživatelé spekulují o tom, že Škoda plánuje uvedení elektrické verze svého vlajkového modelu Octavia dřív, než se očekávalo. 

Předseda představenstva Thomas Schafer se při červnovém představení nové strategie Škody nechal slyšet, že to určitě je varianta, když řekl, že „o modelu E-Octavia intenzivně přemýšlí“. Nicméně uvedl, že plně elektrická verze se neobjeví dřív než v roce 2025. 

Přesto je to dřív, než si mnozí automobiloví odborníci mysleli, přičemž jako cílové datum se často uvádí rok 2030. Zákazníci Škody by se tak mohli dočkat příjemného překvapení už za tři roky místo osmi. 

Škoda plánuje časem přejít na plně elektrický pohon

Škoda již delší dobu považuje trh s elektrickými vozidly za ústřední bod své obchodní strategie, přesto zatím na stoprocentně elektrický pohon nepřešla. Několik modelů jsou plug-in hybridy (PHEV), které využívají baterii k pohonu elektromotoru a palivo k pohonu spalovacího motoru, nicméně nedosahují ambicí společnosti přejít na plně elektrický pohon. 

Prvním velkým krokem k tomuto cíli bude již zmíněná trojice BEV a v polovině desetiletí pak bude symbolem plně elektrického portfolia model E-Octavia. 

V červnu byl v novém plánu společnosti oznámen cíl dosáhnout do roku 2030 50–⁠70% podílu prodeje plně elektrických modelů v závislosti na vývoji trhu. To je sice méně než cílový podíl sesterského koncernu VW, který má do stejného roku činit více než 70 %, ale Škoda se tak stává předním dodavatelem elektromobilů, zejména v rozvojových zemích, kde je přechod na elektrický pohon mnohem pomalejší. 

Společnost je přesvědčena, že si dokáže poradit s celosvětovým nedostatkem čipů

Kromě velkého propadu tržeb zasáhl odvětví elektromobilů také celosvětový nedostatek polovodičových čipů, které jsou pro výrobu vozidel nezbytné.

Škoda očekává, že v důsledku toho letos z montážní linky zmizí přibližně 100 000 vozů, ale stále věří, že se jí podaří překonat loňský prodej elektromobilů, který činil něco málo přes milion vozů. Klíčem k tomu je model Enyaq iV, do kterého společnost vložila značnou část svých zdrojů. Generální ředitel Schafer je přesvědčen, že se 70 000 objednávek vozů Enyaq, které byly v letošním roce zadány, podaří uspokojit. 

A mezi těmi, kdo si věří, nejsou jediní. Elon Musk předpověděl, že nedostatek bude přechodný vzhledem k výstavbě mnoha nových závodů na výrobu polovodičů po celém světě.

Pokud se podaří tuto překážku překonat a dosáhnout prodejních cílů, bude Škoda na dobré cestě k plně elektrické budoucnosti, kterou předpovídá, a v Evropě stane v popředí rychle rostoucího trhu s elektromobily.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články