Pravda o elektromobilech, bez cenzury a na rovinu. Jak jsou skutečně ekologické a co je nám lživě prezentováno?

Elektromobil je sice považován za velmi ekologické řešení, ale není prezentována jeho odvrácená strana. Těžba kobaltu, výroba baterie a energie moc ekologická není.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Elektromobilita už s námi byla na začátku 20. století, kdy pomocí baterií a elektromotoru byly poháněné například mlékárenské vozy a jiné „kočáry“. Je dnes velmi populární, v Hollywoodu je propagována řadou filmových hvězd a pozadu nezůstávají ani politické špičky. Vlastní jízda je sice čistá a ekologická, ale výroba baterie s sebou nese nemálo problémů v oblasti těžby a CO2.

Kobalt pro baterie

Každému je jasné, že na pohon čehokoliv elektrického potřebuje buď připojení do zásuvky nebo zdroj, který dodá potřebnou energii. V autě je to jasně daná baterie, jinak by provoz vypadal jako na sjezdu trolejbusů. Baterie určené pro pohon elektromobilů jsou složené nejčastěji z kobaltu a lithia. Tyto kovy se těží v dolech. Pokud se tedy chceme na elektromobil dívat jako na čisté ekologické vozidlo, tak zde již nastává problém. V dolech se těží kobalt i lithium pomocí primitivních nástrojů, bez téměř žádného zabezpečení.

iZdroj fotografie: Uživatel Crusier / Creative Commons / CC BY-SA

Riziko zavalení chodeb a štol je vysoké a neustále unikají různé toxické odpady, které se dostávají dále do půdy, vody a vdechují je horníci. V oblastech kolem těžby se nedoporučuje pěstovat žádné plodiny, protože ty můžou být toxické. Samotná těžba není ekologická a připomíná spíše počátek průmyslové revoluce. Už v počátku tedy není k výrobě elektromobilu přistupováno ekologicky.

Nelegální práce dětí

The Washington Post pátral po způsobech těžby kobaltu v Demokratické zemi Kongo (Kolwezi) a to co zjistil, není v žádném případě obhajitelné. Nejenom, že horníci nejsou nijak chráněni a úmrtí je na denním pořádku, ale podle průzkumu Fondu UNICEF v roce 2012 bylo odhadem v dolech kolem 40 tis. pracujících dětí a podle studie Agentury pro mezinárodní rozvoj z roku 2007 jen v samotném Kolwezi šlo o čtyři tisíce dětí.

iZdroj fotografie: Julien Harneis / Creative Commons / CC BY-SA

Pokud se dětem podaří nalézt dostatek kousků kobaltu, můžou si vydělat až jeden dolar denně. Tomuto zneužívání děti jako pracovních sil se snaží zabránit různé organizace, usilující o zařazení kobaltu mezi „konfliktní minerály“. Mezi nimi se nachází např. zlato, diamanty, ropa, wolfram, tantal a jiné. Jde o surovinu, kterou je třeba sledovat a zajistit, aby nepocházela z rukou rebelů, teroristů nebo se netěžila s využitím dětské práce. Baterie do telefonu obsahuje pět až deset gramů kobaltu, u baterie pro elektromobil může jít až o patnáct kilogramů.

Odkup a zpracování kobaltu

Vytěžený materiál je pak následně vykoupen a odvezen do přístavů v Tanzanii nebo jižní Africe a dál do Asie, kde se vyrábí drtivá většina lithium-iontových baterií. Kobalt vytěžený v Kolwezi vykupuje jediná čínská společnost, Congo DongFang International Mining, což je dceřiná firma největšího producenta kobaltu na světě, Zhejiang Huayou Cobalt, který dodává materiál předním výrobcům elektroniky. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tato situace vrhá nepříliš dobré světlo na tvrzení některých společností, že dokážou účinně zamezit tomu, aby se na vzniku jejich produktů podílely děti nebo aby se při něm porušovala lidská práva. Někteří přiznali, že na více než pětinu své produkce používají kobalt od společnosti Zhejiang Huayou Cobalt.

Výroba elektrické energie

Podle statistiky z roku 2020 pochází elektřina z obnovitelných zdrojů 6,75 %, z fosilních zdrojů 52,5 % a z jaderných zdrojů 40,75 %. Více jak polovina elektrické energie je tedy získávána spalováním fosilních paliv. Pro natankování elektromobilu tak využijete energii vyrobenou například spálením uhlí. To moc ekologické není, když se nad tím zamyslíme. Co se týká jaderných zdrojů, vyhořelý jadrný odpad je zapotřebí někde uskladnit. Některé země to řešily vyhozením nukleárního odpadu do moře.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Možná při pohledu na prodejní čísla elektromobilů může situace působit dojmem, že jich jezdí zatím málo, tedy tolik energie není zapotřebí dodávat do sítě. Ale jakmile výrazně stoupne jejich počet, bude třeba násobně více vyrábět elektrické energie. Nepředpokládá se s tím, že lidé začnou chodit více pěšky nebo využívat jiný způsob dopravy. Naopak ve světle prezentovaných informací řada z nich nabude dojmu, že používáním elektrického auta vlastně nijak a ničemu neškodí.

Jak podle vás minimalizovat znečišťování ovzduší?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, Studie MDPI

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články