Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

Pokřivené „tržní“ prostředí, plné dotací a výhod pro elektromobily začíná narážet na strop svých možností, Evropa musí radikálně změnit přístup. Více v našem článku

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chtělo by se říct konečně. Konečně se srovnají podmínky, které tak pokřivily trh s elektromobily. Konečně nastane nějaká spravedlnost pro majitele spalovacích motorů, protože jejich elektrické protějšky těžily z notně pokřiveného prostředí, které je masivně zvýhodňovalo. Tyto a podobné úvahy vás možná napadnou nad čím dál častěji publikovanými články o tom, jak státy a města potichu stahují svoje pobídky. Jenže, nebude to tak jednoduché. Čtěte dále, dotační tituly jsou právě tu.

Začne Elon uvažovat o spalovacím motoru?

Možná. Respektive určitě ne, samozřejmě. Elon je přesvědčen o tom, že budoucnost je elektrická, a žádná jiná. Popravdě by mne upřímně, upřímně a moc zajímalo, jak má zrovna Elon v sobě vyřešené otázky, o kterých musí vědět. On speciálně. Jak se staví k počtu nabíjecích stanic, k nutné změně infrastruktury, k cenám elektromobilů, k jejich rozšíření mezi masy lidí – nejen klub vyvolených. A především, jak se staví k tomu, že jednou určitě skončí dotace a pokřivený trh, který mu nyní tak vyhovuje.

iZdroj fotografie: Pxhere

Protože to, o čem se zatím tiše šuškalo začíná být realitou. Pobídkové dotace na nákup a provoz elektromobilů, které tak neuvěřitelně zdeformovaly trh a lidem jako je Elon Musk pomohly k neskutečnému bohatství (taky vás baví, že sponzorujete prostřednictvím dotací zrovna Elona?) se ve finále ukázaly jako cesta k tomu, jak si zadělat na prázdnou státní kasu. Případně městskou kasu. Zajímavé. Všem kolem to bylo tak nějak zřejmé, jen politikům to došlo teprve tehdy, když se to doopravdy stalo. Typické.

Elektromobily stojí víc, než se čekalo

A nejde o zanedbatelné částky. Ani tak bohatá země, jakou je Norsko (které prodeje a provoz elektromobilů dotuje mimo jiné z prodeje ropy, což je opravdu úsměvné) není z ohromných výdajů (a nulových příjmů) nijak nadšené. Masivní rozmach elektromobility vede v Norsku zatím k tomu, že za potřebami dobíjení tolika elektromobilů (které navíc mohutně přibývají) značně pokulhává rychlost výstavby nových nabíjecích stanic. Čeká nás to opravdu všechny?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve Velké Británii jsou na tom ještě hůře. Celé čtyři procenta všech příjmů státní kasy tvoří poplatky ze silniční dopravy. Což je konkrétně 35 miliard liber. Polkli jste nasucho? To jsou ohromné peníze. Jenže z těchto 35 jde pouhých 7 miliard zpět do dopravní infrastruktury, zbylé slouží například k výstavbě škol a nemocnic. V okamžiku, kdy by klesly příjmy například i díky nulovému zdanění elektromobilů, nebude v zásadě z čeho stavět školy nebo nemocnice. To nezní zrovna moc lákavě.

Sliby EU o podpoře elektromobility budou cárem papíru

A mohli bychom pokračovat. Pokud EU opravdu dodrží zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035 (což je za pár let, uteče to), budou se muset zcela nutně a zcela zásadně přenastavit veškeré platby, související s provozem elektromobilů. Nové majitele to nepotěší, jedna z výhod pořízení vozidla do zásuvky zkrátka zmizí. Když se k tomu přidá ztráta volných parkovacích míst (jenž měla smysl při malém, nikoli však plošném rozšíření elektromobilů) bude náhle ekologie ještě méně zajímavá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A nemusíme ostatně chodit daleko. Jak uvedly Novinky, Praha chystá zúžení bezplatného parkování jen pro ty elektromobily, jejichž majitelé mají bydliště nebo sídlo firmy v Praze. Pokud tedy máte na značce „EL“ a jste například z Pardubic, čekají vás při příjezdu do našeho hlavního města stejné parkovací lapálie, jako kohokoli jiného. Malý, český a lokální hřebíček do rakve „výhodnosti“ elektromobilů. Nicméně, jemu podobných bude jich přibývat. Snad se povede dosud zásadně pokřivený trh narovnat. I bez drahých dotací a drahých výhod.

Jste pro zrušení dotací na elektromobily?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články