Exkluzivní a přitom cenově dostupné ojetiny, které neztrácí na hodnotě a jízdou s nimi se budete náramně bavit

Ojeté auto může být zajímavá investice i výjimečné vozidlo, které jen tak nepotkáte. Exkluzivní vozidla kolem 500 000 Kč, která neztrácí na hodnotě a jízdu si užijete.

i Zdroj fotografie: Maserati
                   

Dnešní svět je plný investičních potenciálů a zaručených výdělků. Pravdou je, že tomu tak není vždy. Osobně s podivem sleduji, kam se dostávají ceny obyčejných Škodovek 105, 120 a jejich různých verzí. To mě dovádí k myšlence. Proč investovat statisíce (v některých případech i miliony) do aut, která nestála za moc už v době svých prodejů? Je možné povozit se zábavně, s elegancí a třpytivou karosérií za cenu Škodovek s motorem vzadu?

Audi V8 1988 – 1993

Audi V8 bylo představeno světu v roce 1988. Jako vlajková loď tehdejší automobilky dostala pod kapotu výhradně benzínový osmiválec, jak již název napovídá. Ten vznikl spojením dvou motorů z Golfu GTI. Audi V8 samo o sobě úplně nejlepší jízdní vlastnosti nemělo, nenabízelo ani prodloužený rozvor jako tehdejší konkurence od BMW a Mercedesu. Jeho potenciál tkví v motoru a pohonu všech kol. Audi V8 jste mohli mít jak s manuálním pětistupňovým řazením, tak s automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Vždy s pohonem quattro.

iZdroj fotografie: Audi

Odlišností bylo použití mezinápravového diferenciálu, kdy u manuálu byl torsen a u automatické převodovky otevřený planetový diferenciál blokovaný elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. Motor dosahoval ze začátku objemu 3,6 l a výkonu 186 kW, později se objem zvedl na 4,2 l a výkon poskočil na 206 kW. Využíval hliníkový blok legovaný 17 % křemíku. Díky tomu se jeho válce obejdou bez litinových vložek. Takto napěchovaná Audi se rozjela na 249 km/h a neměla omezovač rychlosti. Z 0 na 100 km/h zvládla za 6,1 s.

iZdroj fotografie: Audi

Jestli jste se zadívali právě do V8, tak je dobré připomenout, že výbava už ve své době byl značně obsáhlá (tempomat, centrální zamykání, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, vyhřívaná zpětná zrcátka, zámek dveří u řidiče atd.). Je tedy na místě kontrola všeho, dnešní vozy mají již 28 a více let provozu za sebou. Výměnou za svoje bankovky pak dostanete charakterní motor s pohonem quattro, luxusní interiér se dřevem a kůží, pohodlné sedačky a vzadu budete mít dostatek místa na kufry pro letní dovolenou.

Lancia Thema 8.32 1986 – 1991

Thema byla vlajkovou lodí tehdejší Lancie. Představovala pokrok a tak tomu bylo i u modelu Thema 8.32. Model byl dle prostého označení osazen motorem s počtem válců 8 a s 32 ventily. Světu byl představen v Turíně v roce 1986. Pod kapotou nebyl ledajaký motor. Šlo o motor, který se v té době montoval do vozů Ferrari. Motor měl objem 2,9 l a dosahoval výkonu 150 – 160 kW. S velkým luxusním sedanem neměl příliš mnoho práce a dokázal rozpohybovat Themu z 0 na 100 km/h už za 6,8 s. 

iZdroj fotografie: Lancia

V interiéru bylo vše na dohled potaženo kvalitní kůží a obloženo exotickým dřevem.  Přeřazení tak bylo radostným okamžikem, jednak za doprovodu zvuku motoru a pak pětistupňové manuální převodovky. Thema byla na svou dobu vybavena i nezvyklým prvkem ukrývajícím se v zádi automobilu. Tím byl elektricky ovládaný výsuvný spoiler. Thema měla být konkurencí pro soudobé BMW M5 a Mercedesy. Oproti mnichovskému protějšku však měla pohon výhradně přední nápravy a nedosahovala takové sportovnosti.

iZdroj fotografie: Lancia

Nicméně motor z Ferrari mít v „obyčejném“ sedanu s luxusním interiérem je zajímavé i dnes. Výhodou je, že ojetý kus na hodnotě už neztrácí. Facelift přišel v roce 1988 a nesl označení Nuova Thema 8.32. Ta se vyráběla déle než původní vůz. Celkově vzniklo kolem 3971 vozů 8.32. Themu 8.32 můžete sehnat přibližně od 350 tis Kč a výše. Záleží na km, stavu karoserie, podvozku atd.

Maserati Quattroporte IV 1994 – 2001

Takzvané „malé“ Quattroporte bylo představeno v roce 1994. Šlo tehdy o nový model, využívající dílů z předchozích řad Biturb. Nepřekvapí tak umístění motorů s přeplňováním. Tehdejší dobový tisk nazýval Quattroporte jako „Raket Trident“. Ani dnes nepůsobí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a maximální rychlost 260 km/h vůbec špatně. V nabídce byly 3 benzínové agregáty s objemy 2,0, 2,8 a 3,2 l. Standardem byl samosvorný diferenciál.

iZdroj fotografie: Maserati

V interiéru jste našli to nejlepší, co tehdy bylo možno pořídit. Dokonce i páčky pod volantem měly dřevěný dekor. Korunu všemu nasazovaly hodiny z pravého zlata umístěné uprostřed palubní desky. Kůží bylo potaženo vše, od bočních sloupků, palubní desky, přes sedadla a dveře až po strop. Některé verze měly i nástupní prahy potažené kůží (většinou verze před faceliftem). Standardem byla klimatizace používající už chladivo R314a, ABS, kotouče na všech kolech, rádio, elektrická okénka, zrcátka a sedačky.

iZdroj fotografie: Maserati

Tohle Quattroporte na silnici jen tak nepotkáte. Jednak jich bylo vyrobeno málo (okolo 2841 ks všech verzí) a pak řada z nich dojela na svoji rychlost a nezkušenost řidičů ji ovládat a starat se o servis. Ceny jdou nahoru a jednou to bude ceněný kus. Design vychází z pera Marcella Gandiniho, který se na autě podepsal jeho typickým prvkem 90. let, tedy zkoseným zadním blatníkem. Stejný prvek můžete najít třeba na Diablu, které taky navrhoval.

Jaké luxusní auto byste si chtěli koupit?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články