Mazat šrouby kol při přezutí nebo ne, to je oč tu běží. Majitelé pneuservisů se jasně shodují

Má nebo nemá smysl mazat šrouby při výměně pneumatik? Experti mají jednoznačný názor, který je opačný tomu laickému.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Měnit kola se zimními pneumatikami za letní a naopak, to není žádná věda a dělá to svépomocí doma řada řidičů. Člověk ušetří pár stovek za výměnu v servisu. Je třeba říct, že taková výměna má však určitá rizika, která si motoristi doma buď neuvědomují, anebo záměrně ignorují. Je několik detailů, které jsou rizikové.

Výměna kol doma? Ne, mechanici vědí, co dělat

Nejprve pro srovnání, jak to probíhá v pneuservisu. Tam sundají sadu kol a pokud ji mají kde uskladnit, tak ji očistí, omyjí a nechají oschnout. Následně ji uskladní do skladovacího prostoru. Tak, aby nedocházelo k deformaci gumy nebo poškození disku. A aby nebylo kolo s pneumatikou vystaveno nepříznivým vlivům okolního prostředí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhou sadu nasazuje mechanik postupně kolo za kolem na auto s tím, že nejprve každé kolo dá na vyvažovačku. Pokud je vše v pořádku, pak nasadí kolo na auto. Pokud není, kolo vyváží. Nasazené kolo upevní šrouby, které utáhne na správný moment momentovým klíčem. Po nasazení celé sady mechanik dofoukne všechna kola na správný tlak a je hotovo.

Mazivo omezí tření. A je to správně?

V domácích podmínkách motoristé většinou pouze vymění sadu za sadu. Domácí kutil obvykle nedisponuje vyvažovačkou, nemůže tedy zkontrolovat vyvážení kola, popřípadě doplnit závaží. I s dofukováním vzduchu je to obtížnější, tady už platí, že nejeden řidič má doma kompresor a pneu dofoukne. Ale ti, co to nechají ke stojanu na pumpě při nejbližším tankování, na to obvykle zapomenout a jezdí s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Větším problémem je dotahování šroubů na kolech. Pokud doma řidič obtížně povoluje šroub, napadne ho, že aby příště tomuto předešel, šroub ošetří nějakým mazivem. A to podle expertů není dobře. Zdánlivě neškodný postup řada odborníků nedoporučuje z bezpečnostních důvodů. Důvod k prevenci je zřejmý, motorista doma má potíže pohnout s příliš utaženým šroubem, třeba z důvodu koroze.

Mýty s mazáním vyvráceny. Bezpečnost je prioritou!

Mazivo se zdá jako vhodný způsob ke snížení tření. To má svůj díl pravdy, ale zároveň jde o nezanedbatelný problém. Experti doporučují šrouby ničím nemazat. Pohledem odborníka většinou nedojde v servisu k tomu, že by šroub nešel povolit. Pokud auto jezdí pravidelně na výměnu, tak pomocí servisního vybavení to, co technik před půl rokem utáhl, zase povolí. Při dotahování používá specialista momentový klíč, aby dotáhl šroub na správný moment.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Pokud doma kutil použije mazivo, změní prostředí styku závitu a šroubu a může dojít k dotažení na jiný moment, i kdyby řidič použil správně nastavený momentový klíč. Dalším aspektem je snížení tření, to, co je namazané, klouže. V případě šroubu a závitu se nestane, že by se šroub rychle na kole samovolně povolil, ale dlouhodobě může docházet k postupnému uvolňovaní šroubu a k povolení kola. Což ve výsledku může vyústit ve fatální následky, v extrému k tragické dopravní nehodě. 

Jak se o výměnu kol staráte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články