Čeští řidiči si populárním stylem jízdy nevědomky rozbíjejí DPF filtry. Jsou nenapravitelní, dokola dělají stejnou chybu

Jak správně vypálit filtr pevných částic? Proces regenerace vyžaduje specifické podmínky, při krátké jízdě po městě nenastanou.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Filtr pevných částic je díl, který by měl podle expertů vydržet majitelům automobilů po celou dobu životnosti jejich vozu. Realita je však jiná, je obvyklé, že se filtr pevných části porouchá. Často problémy vzniknou nesprávným používáním a chybným přístupem. Průměrný řidič neví, jak se o filtr pevných částí starat. Jaký servis a jakou péči filtr pevných čísti vyžaduje?

Jízdou na krátké vzdálenosti se filtr rozbije

Několik set tisíc kilometrů, to je obvyklý nájezd, který by měl filtr pevných části bez potíží zvládnout. Ovšem pouze za určitých podmínek. Životnost systému je však ovlivněna mnoha vlivy a faktory, většinu z nich je motorista schopen ovlivnit. Filtr nejvíce trpí při pravidelných jízdách na krátké vzdálenosti. Má omezenou kapacitu a aby se neucpal, musí se pravidelně vypalovat, regenerovat.

iZdroj fotografie: iStock

Aby k tomu došlo, musí auto jet předepsanou rychlostí po určitý časový úsek. Proces regenerace je spuštěn a proběhne obvykle po ujetí cca 500 až 1 000 km. Specifické podmínky zahrnují alespoň patnáctiminutovou jízdu v plynulém stylu při středních otáčkách. Motor je třeba držet mezi 2.000 až 3.000 otáčkami za minutu, nejlépe se zařazeným vyšším rychlostním stupněm.

Diagnostika a pravidelný servis, to je základ

Krátké pojezdy po městě toto nedokážou zajistit. Výhradně městský provoz auta výrazně zkracuje životnost filtru pevných částic, tak to je a vyhnout se tomu nelze. Problémy s filtry také vznikají při závadách motoru, dokonce i při poruše turbodmychadla nebo nefunkčním EGR ventilu. Filtry pevných částic jsou běžným artiklem na trhu s náhradními díly, což je signál, že se nepočítá, že by vydržely dlouhou dobu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Flitry DPF je potřeba kupovat a obměňovat, teoretická životnost nesouhlasí s realitou a prodejci to potvrzují. Není možné problém paušalizovat, u každého vozu a každého řidiče bude stav opotřebení filtru pevných částic jiný. Záleží na podmínkách, v jakých musí filtr pracovat. Každý motorista by však měl pravidelně filtr kontrolovat, diagnostikovat v servisu v rámci obvyklých návštěv. Prevencí se dá vyhnout fatálním potížím a finančně nákladným opravám.

Jak se staráte o filtr pevných částic vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články