Jak výrazně prodloužit životnost spojky jakéhokoliv auta: Zapomeňte na zvyklosti, kterými ji zbytečně namáháte

Spojka je neustále namáhaná součást automobilu. Při špatném zacházení zbytečně trpí. Existuje způsob, jak prodloužit její životnost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Neznalost neomlouvá – a pokud se neznalost týká toho, jak pracovat se spojkou, pak navíc představuje zbytečné náklady za předčasný servis. Mluvíme v tuto chvíli o spojce u manuální převodovky, aby bylo jasno, proto ta zmínka o permanentní námaze a neznalosti. Řidič může mít vliv na spojku i u automatických systémů, ale o tom až v jiném článku. Jak tedy oddálit destrukci zařízení, bez kterého se v autě neobejdeme?

Stát na spojce? Raději ne

Někdo říká, že stát na spojce, zatímco čekáte na červenou na semaforech, nijak nevadí. Hnací soustava je rozpojena, nedochází k prokluzu či tření. Přesto ale toto nedoporučujeme. I při rozpojení spojky je systém v tenzi, lepší je vyřadit a stát na neutrál.

Seřízení spojky je důležité. Až budete s autem v servisu, domluvte se s mechanikem, popište mu, jak jezdíte a jak spojku používáte. A nechte si ji na míru nastavit. Spojkový pedál není odpočívadlem levé nohy. Rovněž není dobré stále „čekat“ s levou nohou nad spojkovým pedálem, noha těžkne, klesá na pedál a spojka se přidírá. Vhodné je odkládat nohu vedle na podložku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I částečný prokluz je špatně

Důležité je i správné řazení. Čím méně řadíte, tím lépe. Ale samozřejmě zase ne za cenu příliš vytáčeného motoru, nebo naopak chodu v příliš nízkých otáčkách. Řečeno jinak – stejně jako v jiných oblastech řízení i co do prodloužení trvanlivosti spojky je zásadním heslem plynulost. Ideální tempo, ideální rychlostní stupeň, ideální otáčky. Pak spojka trpí nejméně.

Částečný prokluz je asi to nejhorší, co lze spojce udělat. A to také řada řidičů dělá, mnohdy nevědomky, a to při dobržďování, při rozjezdu či při průjezdu zatáčkou – typicky si řidič myslí, že s pomocí spojky auto zpomalí na optimální rychlost, ale to je špatně. Průjezd zatáčkou má probíhat tak, že před zahájením oblouku je dobrzděno na správnou rychlost, zařazeno a pak už jenom pravá noha akceleruje. Levá nemá na spojkovém pedálu co dělat. 

V jakém stavu je spojka ve vašem autě?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články