Jak správně odtáhnout porouchané auto v případě potřeby? Tyto 2 detaily hrají obrovskou roli

Většina řidičů bere odtah automobilu jako velmi jednoduchou věc. Může se však stát, že nastane nějaký neočekávaný problém a oni pak neví, jak ho vyřešit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Odtah automobilu v případě poruchy se většině řidičů jeví jako velmi snadná činnost až do chvíle, než k ní skutečně dojde. V takovém případě celá řada lidí znejistí a postupuje někdy ne úplně dobře. U dnešních automobilů už naštěstí není tahání na laně nebo jiném pomocném prostředku zas tak běžné, ale i tak by to měli řidiči znát. Je totiž velmi jednoduché při tahání nejen udělat špatný krok, ale také porušit zákon.

Odtah je levnější možnost

U většiny moderních automobilů se už řidiči nesetkávají s častými poruchami, které odstaví vůz přímo v provozu, kvůli čemuž je nutný odtah. V případě moderních automobilů u velké spousty poruch pomůže pouze odtahová služba, nebo právě odtah jiným automobilem. Druhá možnost vyjde řidiče porouchaného vozidla mnohem levněji, proto je také používanější. Nejčastěji se automobily táhnou pomocí lana, které se dá sehnat v každém moto obchodu nebo na čerpacích stanicích.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležitou roli hraje zákon

Pokud se rozhodnete, že porouchaný automobil odtáhnete, musíte mít na mysli i znění současného zákonu, aby nedošlo k jeho porušení a následným problémům. Mezi nejdůležitější body jeho znění patří například maximální rychlost vlečeného motorového vozidla (60 km/h), podmínky vlečení na laně a na tyči, délka použitého lana nebo tyče a další důležité aspekty. Zároveň je třeba myslet na obecné věci, jako je dobrá komunikace mezi řidiči jednotlivých automobilů, zřetelné osvětlení a stejná signalizace změny směru jízdy a podobně.

Jak nejlépe odtáhnout automobil na laně

Některým řidičům se tyto informace mohou zdát naprosto bezpředmětné, ale jsou i ti, kteří je mohou v případě nouze ocenit. Před samotným vlečením je důležité zjistit, jestli se daný automobil vůbec může tahat na laně. Existují totiž ojedinělé případy, kdy vozidla mají konstrukční omezení, která vlečení zakazují. U většiny běžných automobilů se však odtáhnutí na laně bát vůbec nemusíte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V prvním kroku je důležité správně umístit tažné oko. Najdete ho většinou v kufru u rezervy nebo někde poblíž. Oko je nutné dobře zašroubovat, aby se při tažení nevytrhlo. Při dotahování si můžete jednoduše pomoct klíčem na kola nebo něčím podobným. Následně na oko umístěte lano a na druhém voze jej připevněte do úchytu. Před samotnou jízdou je důležité si s druhým řidičem domluvit nějaký způsob komunikace, aby vše proběhlo hladce a bezpečně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud se dá u vlečeného automobilu nastartovat motor, bude to mnohem lepší. Ovládání brzd a řízení totiž bude díky posilovači mnohem jednodušší. Při samotném tahání je nejdůležitější, aby se lano udržovalo stále napnuté. Jedině tak se předejde zbytečnému škubání, které je nejen nepříjemné, ale také může způsobit přetrhnutí lana. Jízda by pak měla být co nejvíce plynulá, to ovšem záleží i na zkušenostech obou řidičů.

Chyby při vlečení vozidla

Častou chybou řidičů je, že při vlečení vozidla na laně používají blinkry. Řidiči jedoucí kolem pak nemusí dobře odhadnout situaci, a může je to zmást. Někteří by si totiž mohli myslet, že chtějí oba automobily odbočit. Dalším problémem je špatně namontované oko nebo nedostatečné uchycení lana. Při prudším škubnutí pak může dojít k uvolnění nebo v extrémních případech k utržení lana, což je velký problém.

Zkoušeli jste už někdy odtáhnout automobil na laně nebo nějak jinak?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články