Jak správně při řazení přeskakovat rychlostní stupně a nezničit spojku?

                   

Je řazení s přeskakováním rychlostí bezpečné pro vaše auto?

Engineering Explained se v jedné z epizod zabýval tímto problémem a poměrně stručná odpověď je ano, je naprosto v pořádku přeskakovat rychlostní stupně při řazení nahoru i dolů. Oba postupy by však měly být prováděny s trochou znalostí o pozadí problému. Pro ty, kteří mají dlouholeté zkušenosti s manuální převodovkou, se to může jevit jako naprosto normální věc, která odpovídá zdravému rozumu, ale pro ty, kdo jsou zvyklí pracovat jen s automatem nebo začínají řídit, to mohou být užitečné informace.

Když přeskočíte převod s manuální převodovkou, je třeba poznamenat, že otáčkám bude trvat poněkud déle, než klesnou z vysokých do nižších čísel. Pokud přecházíte ze třetího na pátý rychlostní stupeň a pustíte spojku stejně rychle, jako když řadíte normálně, auto sebou bude škubat, protože se potřebuje vyrovnat s rychlým poklesem otáček. Když ale počkáte jen o trochu déle, než spojku pustíte, všechno proběhne úplně stejně hladce, jako kdybyste rychlost nepřeskočili, protože převodovka se lépe přizpůsobí poklesu na nižší úroveň otáček.

Při podřazování je to trochu složitější. Když potřebujete v krátkém čase velké zrychlením, je nutné podřadit s mezi plynem. Například pokud jedete po dálnici a chcete předjet pomaleji se pohybující vozidlo, můžete zařadit třeba z pětky na trojku. V takovém případě je ale třeba v okamžiku puštění spojky sešlápnout plynový pedál a tím vyhnat motor do vyšších otáček, které odpovídají spojce. To zabrání škubání vozidla, nebo dokonce zablokování kol brzdnou silou motoru. Když se setkají rychlost spojky a rychlost motoru, měly by být v dokonalé harmonii. Zabráníte tím také nadměrnému opotřebení spojky.

Nakonec zbývá odpovědět na další častou otázku: můžete stojící automobil rozjet i na jinou rychlost než na jedničku? Opět je odpověď ano, ale způsobí to o něco větší opotřebení spojky. U prvního převodového stupně může být spojka zcela uvolněna při nižší rychlosti, zatímco u druhého převodového stupně to trvá déle, než se spojka „chytne“. Není to tedy úplně ideální, ale vedlejší účinky vedoucí k nějakému poškození tento postup nemá. Když už jsme si to všechno řekli, přejeme příjemné řazení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články