Motorový olej je nezbytný pro správnou funkci pohonné jednotky automobilu, protože při nedostatečném mazání může dojít k jejímu zadření. V případě, že se o doplňování a výměnu oleje ve vašem autě nestará autoservis, musíte si poradit sami. Provádět pravidelnou kontrolu oleje, jeho doplňování či výměnu však není nic složitého, a zvládnete to bez problémů sami. Pojďme se podívat, dle jakých parametrů motorový olej vybrat, co znamenají jednotlivá značení a jak často ho dolévat.

Vhodný motorový olej

Vhodný motorový olej udává přímo výrobce

Ke každému autu dává výrobce servisní knížku a manuál, v němž najdete všechny důležité specifikace vozidla, mj. také doporučení motorového oleje (jeho označení najdete obvykle i na štítku motoru). Důležitá jsou označení ACEA nebo API udávající výkonnostní třídu, která vám prozradí, zdali olej splňuje požadavky vašeho motoru. Neméně důležitá je potom klasifikace SAE, která udává viskozitu oleje (míru vnitřního tření).

Vyberte správnou výkonnostní třídu oleje (ACEA nebo API)

Do jisté míry udává kvalitu motorového oleje jeho výrobce, ovšem nejvíce záleží na výkonnostní třídě ACEA nebo API. Tyto třídy určují, jestli je olej použitelný pro benzinové nebo naftové motory, zdali se jedná o náplň s prodlouženým intervalem výměny nebo jde-li o olej vhodný pro motory s přímým vstřikováním. Zároveň nám prozrazují, pro jak staré motory lze olej použít (auto z roku 1995 bude logicky vyžadovat zcela odlišné vlastnosti oleje než auto z minulého roku).

V případě osobních automobilů mívají oleje standardní označení ACEA A1 (olej pro benzinové motory s běžným intervalem výměny) nebo ACEA B1 (olej pro naftové motory s běžným intervalem výměny). Oleje s označením ACEA A3 nebo ACEA B3 se užívají pro vysokou zátěž (mají vyšší výkonovou rezervu, zvýšenou odolnost proti oxidaci za vysokých teplot, prodloužený interval výměny …); oleje se značením ACEA A4 nebo ACEA B4 jsou potom určeny pro motory s přímým vstřikováním.

Olej do motoru - ACEA

Značení výkonnostních tříd (teda ACEA nebo API) je nadřazeno všemu ostatnímu. Třeba v případě, že do motoru nalijete olej „neznámého“ výrobce se správným značením ACEA / API, rozhodně nic nezkazíte – pokud do něj naopak nalijete olej od předního výrobce motorových olejů se špatným značením, vystavujete tím motor svého auta velkému nebezpečí (olej se bude chovat jinak, než motor potřebuje, zejména při vyšších teplotách, a může tak dojít k jeho nevratnému poškození).

Na trhu jsou pochopitelně i oleje s jinou výkonnostní třídou jako E2, E4, E6 nebo C1, C2… Někteří výrobci potom užívají vlastní značení olejů. Známý je tím třeba Volkswagen, „jehož“ normované oleje jsou pro benzinové motory značeny jako VW 501 01, 502 00, 503 00 nebo 504 00, a pro naftové 505 01 nebo 507 00. V takovém případě je vhodné se řídit pokyny výrobce v manuálu nebo štítkem na motoru.

Klasifikace motorového oleje dle viskozity

Pojem viskozita zjednodušeně řečeno znamená „tekutost oleje“, která se musí měnit v závislosti na teplotě motoru. Motorové oleje s nižší viskozitou (značené 0W až 5W) jsou řidší, a mají tedy menší vnitřní odpor proti proudění – v zimě se tak snáze dostanou do všech částí motoru a vy jednodušeji nastartujete. Oleje s vyšší viskozitou mají naopak větší odpor, následkem čehož je odpor dvou mazaných částí větší, a motor je tak lépe promazávaný při vyšších teplotách (to je důležité v létě a také při vysokých otáčkách motoru).

Motorový olej - viskozita dle třídy

Dodržením alespoň minimální předepsané viskozity bude zajištěno správné mazání všech potřebných částí motoru, tedy i těch velmi namáhaných jako jsou pístní kroužky, ventilová skupina, turbodmychadlo apod. Obecně platí, že čím je „první číslice“ nižší, tím lepší má olej mazací schopnosti při nízkých teplotách motoru. Druhé číslo to má zase naopak, takže čím je vyšší, tím lépe motor maže při vysokých otáčkách. Označení nejřidších olejů bývá 0W-20, a těch nejhustších 10W-60.

Co je tedy při výběru motorového oleje směrodatné

Výše popsané se určitě hodí vědět, ale teď k praxi. Viskozita udávaná výrobcem auta je „minimální“ hranice, takže do auta může nalít i viskóznější olej. U aut se slabým motorem, kterým pomalu ani nevyjedete z města, to ale příliš smysl nemá. Naopak u automobilů, co slouží kromě ježdění městem také k dopravě do práce, na dovolenou nebo k jízdě po dálnicích, je vhodné používat olej s označením 0W-40, v létě klidně 5-40 (lépe zvládne vysoké teploty), a při extrémních vedrech lze zvolit i olej 5W-50 (ale to spíše, pokud jedete s autem k do tropů).

Důležité je především značení ACEA (nebo API), které určuje, pro jaký motor (benzinový, dieselový atd.) je olej vhodný. Jak už jsme zmínili výše, nejčastěji budete používat značení ACEA A1 (benzin) nebo B1 (diesel) pro osobní automobily, v případě velkých zátěží bude třeba zvolit olej ACEA A3 nebo B3, které mají rovněž delší interval výměny. Pozor si dejte u motorů s přímým vstřikováním, kdy je nutné použít olej se značením ACEA A4 (benzin) nebo B4 (nafta).

Osvědčení výrobci motorových olejů

Výrobců motorových olejů je na trhu opravdu velká spousta, a vedle „no name“ nebo malých výrobců jsou tu samozřejmě ověření jako Castrol, Shell, Fuchs, Paramo, Total nebo elf, u nichž si můžeme být kvalitou oleje jistí. Ono, lít si do motoru cosi pochybného je pouze pro odvážné, a vždy je lepší připlatit nějakou korunu navíc výměnou za opravdu dobré vlastnosti oleje, které motor vašeho auta vyžaduje.

Pokud do motoru nalijete viskóznější olej, nemusí to však zákonitě znamenat, že motoru „dopřejete“ něco lepšího. Rozhodně tím ale nic nezkazíte, ovšem ve většině případů tím ani moc nezískáte (pokud tedy auto pravidelně nepřepínáte, třeba během překračování zákonných limitů). Horší situace by nastala, že do motoru nalijete olej s nižší než minimální požadovanou viskozitou, protože by nedocházelo k dostatečnému promazávání všech částí. Pokud se to ovšem stane, s autem bez problémů dojedete do servisu, kdy vám olej vymění.

Jaký olej preferujete vy, a dodržujete vždy pokyny výrobce?