Z hospody jel na elektrokoloběžce pod vlivem. Policie mu dala pokutu ve výši 36 tisíc Kč. Odvolal se a dostal 55x tolik

Jet z oslavy pod vlivem alkoholu není nikdy dobrý nápad. A to ani tehdy, když místo auta zvolíte elektrokoloběžku. Policie bývá nekompromisní, a odvolací orgán ještě víc.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tenhle příběh je zajímavý hned z několika rovin. Tou první je to, nakolik je legální jezdit na elektrokoloběžkách pod vlivem alkoholu a myslet si, že jste v podstatě nepostižitelní. A že vlastně nic neřídíte, jen hračku koupenou v supermarketu nebo někde na eshopu. Druhá rovina je pak to, jestli by policie (nebo následně správní orgány) měla při stanovení výše pokuty přihlížet k výši vašeho konta. Tohle byla totiž hodně drahá jízda „z hospody“. Tak se na to pojďte podívat.

Z oslavy na koloběžce místo autem

Situace je jasná: máte domluvený večer s kamarády v útulné hospůdce, je jasné, že nezůstane zdaleka jen u jednoho „kousku“ a jako zodpovědný a rozumný řidič necháte pochopitelně auto doma. A vezmete si tedy s sebou elektrokoloběžku, nemá to značky ani VIN, nic vám tedy nehrozí. Je to vlastně hračka. Opravdu? Až se budete večer vracet z hospůdky a pojedete s ní po silnici, nejsme si jisti, že si to stejné budou myslet policisté, pokud vás zastaví ke kontrole.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Respektive si to určitě myslet nebudou. Na jakémkoli „přibližovadle“, kole nebo koloběžce jedoucím po silnici jste účastníkem silničního provozu. A pokud jste současně i majitelem řidičského oprávnění, případné promile alkoholu v krvi jdou jasně na vrub vašemu bodovém kontu. Jestli tedy mermomocí chcete jet pod vlivem domů, a chcete u toho také sám řídit, opravdu nedoporučujeme silnici. Mohlo by to být celkem drahé „povyražení“.

Ani na silnici, ani na chodníku

Současně ale nesmíte jet po chodníku, na to jsou pro změnu „vysazení“ chodci a motorová koloběžka nemá na chodníku pochopitelně co dělat. Stejně jako tam třeba nemá co dělat kolo, byť se pravidelně setkáváme s porušováním ze strany uživatelů obou dopravních prostředků. Ideální tedy bude, když se pokusíte dostat nějak mimo dohled policie, a současně ne po chodníku. Což není vždy jednoduché, chápeme. Na vlastní kůži to zjistil jistý Tarek Müller, takto zakladatel společnosti About You, známé i z našeho trhu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak píše Business Insider, vracel se v Německu z podobné oslavy, v krvi měl přitom 1,3 promile. Nepodařilo se mu vyhnout policejní kontrole a ta k němu byla (relativně) nemilosrdná. 1500 euro pokuty plus zákaz řízení motorových vozidel na 10 měsíců. Bohatému podnikateli se to však zdálo hodně a odvolal se. Domníváme se, že toto odvolání ho bude dlouho mrzet. Soudce v Hamburku, který se jeho případem zabýval si totiž zjistil, kdo je Tarek Müller vlastně zač.

Dokonalá sociální spravedlnost v praxi

A bylo vymalováno. Místo standardních 300 euro denní pokuty dostal podnikatel denní „sazbu“ 2670 euro, což ve finále skončilo u výsledných – a teď se podržte – 80100 euro, v přepočtu bez pár desítek tisíc dva miliony. Korun. Za několik skleniček alkoholu. To je poměrně drahý „špás“. Zajímavé je však na tom i to, co pro německý Bild uvedl onen soudce odvolacího soudu: „Kdybych potrestal pana Müllera 300 eury, ani by toho nevšiml. Je to v zájmu sociální spravedlnosti. Mělo by se s ním zacházet jako s každým normálním občanem. Trest musíte cítit“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je zřejmé, že kdyby módní milionář „sklapl paty“, zaplatil pro něho zcela bezvýznamných 1500 euro, v přepočtu nějakých 36 tisíc korun, tak se nestane vůbec nic. A jeho řidič by ho zkrátka vozil častěji, to je celé. Odstupňování pokuty podle velikosti jmění je pak „novinka“, které třeba nám dává smysl. Neboť pokuta například 2000 korun pro samoživitelku s dvěma dětmi může opravdu hodně „bolet“, pro majitele větší firmy je to pod jeho rozlišovací schopnost. Co si o tom myslíte? Pište do diskuse, děkujeme!

Souhlasíte s tím, aby výše pokut byla odstupňována podle jmění přestupce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články