Riskantní jízda nárazník na nárazník: Dálničního piráta od srážky dělí centimetry a stále se přibližuje

Řidič v luxusním SUV značky Porsche spěchá, druhý mu neuvolní jízdní pruh. Následuje jízda nárazník na nárazník a nehoda je na spadnutí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dodržování bezpečné vzdálenosti je problém, které je víc a víc považovaný za závažnější než třeba nedodržení maximální povolené rychlosti. Podstata je v tom, že při malém odstupu nestačí řidič zareagovat na nečekanou změnu situace, a nabourá. U západních sousedů jde o tvrdě potíraný přestupek s vysokou pokutou. Stejný názor má nově i policie u nás, novela zákona jde pirátům po krku.

V 170 km/h ujede auto za dvě sekundy 100 metrů

Uvádí se, že reakční doba řidiče je průměrně jedna sekunda. A další jednu sekundu zabere vyhýbaví manévr, zahájení brzdění, prostě řešení nečekané situace. To znamená, že minimální odstup mezi dvěma za sebou jedoucími automobily by měl být dvě sekundy. To, že uvádíme vzdálenost v jednotkách času není chyba, ale záměr. Vzdálenost se mění s rychlostí, jiný odstup je zapotřebí mezi auty jedoucími 60 km/h v jiný mezi vozy v tempu 120 km/h. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při rychlosti 120 km/h ujede auto za jednu sekundu 33 metrů. Pro ty méně chápavé, než řeknete „jednadvacet,“ překonáte vzdálenost 33 metrů. Je-li reakční doba jedna sekunda a další sekundu zabere krizový manévr, je to 66 metrů odstupu od auta vpředu, aby nedošlo ke kolizi. Z jiného úhlu pohledu, pokud řidič vpředu jedoucího auta zabrzdí, trvá do dvě sekundy, než řidič za ním začne brzdit. Při odstupu menším než 66 metrů hrozí, že zadní auto do toho vpředu narazí.

Fyzika nejde ošálit. Před přechodem nedobrzdíte!

Stejná fyzikální matematika platí i pro jízdu ve městě. Povolených 50 km/h znamená, že řidič za sekundu ujede asi 14 metrů. Dvě sekundy u nepozorného řidiče znamenají vcelku 28 metrů. Běžný přechod má šířku 4 metry. Čili pokud jede řidič před přechodem 50 km/h a nečekaně mu tem vejde chodec, reálně je velmi vysoká pravděpodobnost, že zabrzdí auto až daleko za přechodem. Co bude s chodcem si lze jen domýšlet.

iZdroj fotografie: Porsche

Na videu je vidět, jak řidič s kamerou na palubě jede a zezadu se přiřítí starší Porsche Cayenne a nalepí se autu na zadní nárazník. Je evidentní, že se dožaduje uvolnění jízdního pruhu. To potvrdí i probliknutí dálkovými světly. Řidič auta s kamerou jede dál, což mimochodem je sporné, zda je i toto rozumné. Stačilo by na vteřinu uhnout do pravého pruhu, kde místo je, a divočák v silném SUV by zmizel z dohledu. 

Chytré je zmizet do druhého pruhu a uvolnit místo

Což je mimochodem velmi inteligentní řešení v takových případech. Nevychovávat toho, kdo spěchá, a nechat ho jet. Člověk nikdy neví, proč má řidič napilno. Zda je to „jen“ pirát“ s touhou po adrenalinu, anebo rodič v tísni, který veze zraněné dítě do nejbližší nemocnice. Pokud už z dálky řidič Porsche bliká, upozorňuje na sebe a dá se usuzovat, že mu nejde o „závod,“ ale o plynulou, byť velmi rychlou jízdu. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidiče na videu z volantem Porsche Cayenne neomlouváme, jen v dané situaci by možná úhybný manévr Hondy vše vyřešil. Každopádně nedodržení bezpečné vzdálenosti je opravdu problém, kdyby řidič auta v předu zabrzdil, Porsche nemá šanci včas dobrzdit a nenabourat. To samé, kdyby došlo před oběma auty k nějaké krizové události. 

Za přestupek hrozí vysoké pokuty, zejména v cizině

Na některých dálnicích, zejména v Německu, jsou značky, které definují přijatelnou minimální vzdálenost mezi auty. Slouží jak pro řidiči, aby je mohli dodržovat. Tak také pro policisty, kteří z nejbližšího nadjezdu sledují dálnici a pokud se někdo lepí na auto před sebou, motorizovaná hlídka ho zajistí. Hrozí v přepočtu pokuta až 10 000 Kč, trestné body či ztráta řidičáku. Opravdu je to závažný prohřešek!

Jednoduchou pomůckou, aby člověk nemusel počítat fyzikálním vzorečkem, je jet tak, aby řidič udržoval od auta vpředu vzdálenost rovnou polovině tachometrové rychlosti v metrech. Když tedy jede 120 km/h, měl by mít odstup cca 60 metrů. U nás je na některých místech využívána značka Bezpečný odstup s bílými šipkami na asfaltu v podobě vodorovného značení. Řidič by měl z pozice na šipce vidět šipku před sebou. Nevidí-li ji, znamená to, že by měl zpomalit. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je na čtvrtém místě statistik příčin dopravních nehod. 

Jak vnímáte bezpečný odstup vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články