Konec dieselových nákladních automobilů by mohl přijít dříve, než se původně myslelo

Po plánovaném konci naftových automobilů se na řadu dostávají i ty nákladní. První omezení je plánováno na rok 2035 a bude se týkat lehčích náklaďáků.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Po světoznámé aféře Dieselgate, která se týkala osobních automobilů značky Volkswagen, se Evropská unie rozhodla postupně zpřísňovat normy pro naftové motory, a tím je postupně omezit. Tato zpřísňující se pravidla se nejprve měla týkat osobních automobilů, a poté někdy v budoucnu nákladních vozidel. Nyní se však EU rozhodla zpřísnit i normy pro nákladní automobily, a postupně je tak stáhnout z provozu. Nahradit by je měla vozidla s alternativním pohonem.

Konec naftových motorů je stále bližší

Po odchodu z Evropské unie se Velká Británie i nadále řídí podobnými předpisy. Právě v této zemi by měl přijít konec naftových automobilů dříve, než se předpokládalo. Nejprve se konec vznětových motorů plánoval na rok 2040, kdy bude poslední možnost koupit dieselové vozidlo. Později se tento plán posunul na rok 2035, a nakonec se rok měnil ještě jednou. Definitivní konec dieselových motorů v osobních automobilech je tedy podle Evropské unie stanoven na rok 2030.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mimo osobní automobily se začaly řešit i ty nákladní

Osobními vozidly to však celé nekončí, protože se ho hry začínají dostávat i nákladní automobily. Ty by se měly do budoucna vybavovat jinými, než dieselovými motory. Jedná se o další ekologický krok prospěšný pro naši planetu. Podle nejnovějších informací má přijít první omezení v roce 2035, kdy se zakáže prodej lehčích nákladních vozidel do 26 tun s naftovými motory. Toto omezení má ale ještě spoustu nedostatků, protože není dokonale dořešena jiná možnost přepravy zboží ani alternativních motorů.

Británie plánuje omezení na rok 2035

Velká Británie chce zákaz nákladních automobilů s dieselovým motorem už za 14 let. Zda k tomu skutečně dojde tak brzy, není jasné, protože stále není vyvinutý spolehlivý motor, který by nahradil naftové pohonné jednotky. Ve hře jsou nové projekty na elektrický pohon. Pokud tedy nedojde k přesvědčivému nahrazení vznětových motorů v nákladních vozidlech, dá se jen stěží odhadnout, kdy k nějakému většímu omezení opravdu dojde.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tesla představila možnou náhradu za naftové motory

Možnou náhradou za naftové náklaďáky by se mohl stát nový model Tesly. Model Semi je plně elektricky poháněný nákladní tahač, který čerpá energii z baterií. Tato možná náhrada za diesel však není zatím příliš výhodná, protože nabití takového nákladního vozu bude trvat poměrně dlouho a dojezd bude mnohem kratší. Důležitou roli zde bude také hrát nosnost celého vozu. Ta bude totiž omezena v důsledku toho, že samotné baterie sloužící k pohonu mají relativně velkou hmotnost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektrické nákladní automobily mají stále řadu nejasností

Plány o výměně naftových motorů za jiné alternativní pohony pro nákladní průmysl vznikaly v době, kdy ještě nebyla žádná přesvědčivá náhražka. Počítá se tedy s tím, že se ve zbývajícím čase vyvinou elektrické nákladní automobily natolik, aby plně nahradily dosud používané dieselové vozy. Prozatím se však neví cena těchto elektrických tahačů, což bude jedna z nejdůležitějších věcí při zavedení na trh.

Zdroj: TrucksDaily

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články