Dešifrace kontrolek v autě: Které symboly a barvy lze přehlížet a jaké značí kritický problém

Jaká barva kontrolek je výstražná a které ukazatele nelze ignorovat? Existují signály, se kterými nelze s autem pokračovat v jízdě.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Kontrolky, které se objevují na palubní desce vozu, znamenají různé věci. Zelená a modrá jsou nejčastěji informativní. Žlutá, oranžová nebo červená světla jsou problém. Co dělat, když se tento indikátor rozsvítí během jízdy? Pro některé řidiče jsou ovládací prvky a kontrolky na přístrojové desce automobilu obestřeny mlhou tajemství a záhadnosti.

Modrá a zelená barva neukazují na potíže. Ostatní ano

Většina motoristů tuší jen to, že zeleného a modrého světla se nemusí obávat, zná oznamovací symboly pro zapnutí tempomatu, světel či některých bezpečnostních systémů. Nicméně každá jiná rozsvícená kontrolka řidiče děsí. Světla s oranžovou nebo červenou barvou pak vyvolávají doslova strach a paniku. Někdy oprávněně. V moderním autě pracuje mnohdy značný počet řídících jednotek, senzorů, modulů a složitých mechanismů, propojených metry kabeláže.

iZdroj fotografie: Depositphotos

První známkou, že je něco v nepořádku a nefunguje tak, jak má, je signalizace kontrolkou. Žlutá a červená světla signalizují potencionální poruchu. Jde povětšinou o indikace, že auto není připraveno vyrazit na cestu nebo pokračovat bezproblémově v cestě. Některé oranžové kontrolky jsou relativně „neškodného“ charakteru, například indikátor stavu hladiny paliva.

Největší strašák? Kontrolka motoru ve tvaru kuřete

To, že se rozsvítí takzvané hladové oko neznamená žádný fatální problém, prostě je jen třeba zajet na čerpací stanici a doplnit benzín, naftu nebo plyn. Jiné oranžové signály nesnesou odkladu, tradičně grilované kuře, jak se přezdívá kontrole poruchy motoru. Jakkoli nelze žádnou z kontrolek ignorovat, pak u „check engine“ signálu je odkládání řešení na později vysoce nebezpečné.

iZdroj fotografie: Toyota

Hrozí poškození, vysoké náklady na servis, fatální destrukce některých dílů či celých systémů. V uvedeném případě může jít o problém s elektronickým ovládáním motoru, se špatnou distribucí paliva, s chybou sání či zapalování. Nutno přiznat, že se může jednat i o nějakou relativně triviální záležitost. Tou může být opotřebovaná zapalovací svíčka nebo problém s ventilem recirkulace výfukových plynů.

Prevence je zřejmá, pravidelný servis a údržba

Vážnější je také porucha vstřikovacího systému. Nejméně „závadovou“ skutečností může být chybné nasání paliva, například při akceleraci do kopce s minimem paliva v nádrži. Pak stačí dotankovat, po opětovném nastartování je vše v pořádku. Kontrolka červené barvy znamená stop. Jde o signál, který dává najevo, že pokračování v jízdě, pokud auto ještě jede, může mít vliv na bezpečnost provozu i cestujících.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zatažená ruční brzda, nezapnuté bezpečnostní pásy, nedovřené dveře či víko zavazadlového prostoru. Varování z této kategorie lze snadno vyřešit splněním daného bezpečnostního úkoly. Zavřením dveří, odbrzděním, natažením pásů. Červené kontrolky spojené se systémovými věcmi řidič jen tak lehce nezhasne, jde často o potíže nutné diagnostikovat v autoservisu. Porucha elektroniky, systému ABS, nízký tlak motorového oleje, vysoká teplota chladicí kapaliny, porucha airbagu či opotřebené brzdové destičky.

Které svítící kontrolky zakazují pokračovat v jízdě?

To jsou problémy indikovatelné kontrolkami, které nelze podceňovat. Svítí-li, neměl by řidič nadále pokračovat v jízdě, respektive pokud jet, tak do nejbližšího servisu. S maximální opatrností a obezřetností, nejlépe po telefonické konzultaci s autoservisem, který by měl poradit, zda s takovým autem nadále pokračovat v jízdě, zda vůbec startovat. Na závěr informace zejména pro začínající řidiče, kteří nemají ještě tolik zkušeností.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Některé kontrolky, i když svítí, posléze zhasnou. Jde o proces při startování automobilu. U některých aut a některých funkcí i s mírným zpožděním, po několika metrech jízdy. To je v pořádku. Některé kontrolky se rozsvítí pod vlivem počasí a povětrnostních podmínek. Radar či tempomat nemusejí být rozbité, jen zanesené blátem či sněhem, tlak v pneumatikách může poklesnou v mrazu. Některé kontrolky se však rozsvítí a nezhasnou a pak jde o problém, prevencí je do určité míry pravidelný servis.

Znáte vy všechny kontrolky v autě?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články