Je lepší manuální nebo automatická převodovka? Jen jedna z nich má ze třech důvodů jasně navrch

Najít tři výhody manuálních převodovek je snadné, u automatických stěží přijde člověk na jednu. Proč tedy (ne)kupovat automat?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automatické převodovky stále víc a víc pronikají do automobilů značek, které ještě nedávno disponovaly většinou přímo řazenými mechanismy. Určitě u některých modelových řad, zejména těch levnějších. Souvisí to i s rozmachem elektromobilů, tento typ pohonu je předurčen pro spolupráci s automatem. Nicméně manuální převodovka je v několika ohledech lepší než automatická. Nejde jen o komfort, tak o co?

Automat je pohodlný, ale to je asi tak všechno

Jeden by mohl prohlásit, že s manuální převodovkou má řidič lepší pocit z řízení. Že je více zapojen do děje, lépe vnímá auto a precizněji zvládá držet motor ve správných otáčkách na odpovídající převodový stupeň. To je jistě pravda, stejně jako subjektivní pohled s úvahou, že s manuálem se motorista prostě a jednoduše s autem více baví.  Objektivně jsou tady však tři aspekty, proč je automobil s manuálem lepší než stroj s automatickou převodovkou.

iZdroj fotografie: Škoda

Manuální převodovka snižuje cenu auta

Pokud hledat jednu z výhod manuální převodovky oproti automatu, je to bezesporu cena. Nové, ale i ojeté auto stojí méně pokud má přímo řazenou převodovku a ně automatickou. Závisí samozřejmě na výbavě, ale v rámci běžných modelových řad může být cena vozu s manuálem nižší o třicet až padesát tisíc korun. Přítomnost automatické převodovky závisí na výbavě, leckdy jde o prvek ze seznamu nadstandardních doplňků.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S manuálem jezdí automobil s nižší spotřebou

Nutno přiznat, že tak, jak se posunuje dopředu technologie, lepší se i práce automatických převodovek. A s tím klesá spotřeba, přesto ale žádný běžný automat neumí jezdit s tak nízkou spotřebou, jako to zvládne řidič ve voze s manuálem. Lidský aspekt je zde nezastupitelný technikou, rozdíly mohou být v litrech, zejména u starých ojetin se zastaralými mechanismy s minimem rychlostních stupňů.

Americký V8 a třístupňový automat spotřebě nepřejí

Taxikáři ve Škodě Octavia 1.9 TDI by mohli vyprávět a z praxe argumentovat, proč si kupovali do flotily manuál a ne automat. Řidič vidí dopředu a odhaduje charakter a parametry cesty, automat reaguje až na chování řidiče. Se zpožděním a leckdy s otáčkami nad rámec potřeby. To se projevuje vyšší spotřebou a nic moc s tím nelze dělat.

iZdroj fotografie: BMW

Manuál řadí rychleji, a bezpečněji

Nepočítáme-li špičkové mechanismy v drahých a sportovních autech, běžné automaty neumí řadit tak rychle jako řidiči s manuálem. A nezvládají tak svižně zrychlovat. Akcelerace s manuální převodovkou je rychlejší než s automatem. Motorista s manuálem také zvládá rychleji řadit, respektive měnit směr jízdy, například při nutnosti nouzového couvání či manévrování na parkovišti.

S automatem nelze za jízdy snadno vyřadit na neutrál

Řadit jedničku a zpátečku je plynulejší a rychlejší s manuálem než trhavé pohyby při práci s voličem u automatu, zejména toho dvouspojkového. Automatické převodovky jsou na servis také většinou nákladnější než ty manuální, takže jediným vyloženě pozitivním aspektem automatické převodovky, a nespornou výhodou proti manuálu, je pohodlí, které jízda „bez řazení“ řidiči dopřává.

Máte vy raději manuál nebo automat?

Zdroj: WharCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články