Jak moc věrohodné jsou ve skutečnosti zkoušky Euro NCAP? Metodika se od roku 2020 výrazně proměnila, obsahuje 9 postupů

S měnícími se vývojovými trendy přichází i změny v nárazových testech. Metodika testování Euro NCAP má už devět postupů, které obsahují i testy asistenčních systémů.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Euro NCAP
                   

Provoz je neustále hustý, parkovací místa ve městech jsou vcelku často plná a my chceme jezdit vlastní dopravou. Tedy někteří z nás. S tím souvisí narůstající možnost rizika dopravní nehody. Ať už se jedná o nehodu dvou aut nebo střetu s chodcem. Na toto reagují zkušební technici z EURO NCAP, kteří postupně inovují postupy testování bezpečnosti aut. Od roku 2020 se provádí už devět postupů..

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme)

Jedná se o nezávislé konsorcium, které bylo založeno v roce 1996 a v roce 1998 se stalo nezávislou organizací. Zabývá se nárazovými zkouškami automobilů. Testovaným vozům pak uděluje hodnocení v počtu dosažených hvězdiček, kdy maxim je 5. Je uznávaná Evropskou komisí i Mezinárodní automobilovou federací. Testování je dobrovolné, avšak již delší dobu se používá dosažený výsledek jako marketingový nástroj pro zlepšení prodeje testovaného vozu.

Zkušební postupy 2020

Nově se testují nejen nárazy, ale i asistenční systémy, například jízda v pruzích či asistence rychlosti. Zásadním byl rok 2020, kdy byl ukončen náraz do přesazené deformovatelné bariéry. Byly také představeny nové figuríny a zavedeny nárazové testy na vzdálenější straně (náraz ze strany spolujezdce). Přidána byla také pojízdná deformovatelná bariéra, simulující náraz do rodinného vozu střední velikosti. Celkem je nyní zavedeno devět postupů.

Mobilní bariéra

Testované vozidlo se pohybuje rychlostí 50 km/h proti deformovatelné bariéře na vozíku o hmotnosti 1400 kg. Ta se také pohybuje rychlostí 50 km/h, náraz se odehrává s 50% překrytím. Ve voze sedí dva dospělí a vzadu dvě děti (figurína 6 a 10letého dítěte).

Pevná bariéra

Testovaný vůz narazí plně do tuhé bariéry rychlostí 50 km/h. Ve vozidle je umístěn řidič a jeden pasažér na zadním sedadle. Cílem je otestovat hlavně airbagy a bezpečnostní pásy.

Boční náraz do deformovatelné bariéry

Testované vozidlo stojí a do něho z boku (ze strany řidiče) narazí rychlostí 60 km/h deformovatelná bariéra. Ta představuje druhé vozidlo, které do testovaného nabourá z boku. Sleduje se mimo jiné pohyb hlavy figuríny, funkčnost bočních airbagů a průnik do vozidla.

Náraz do sloupu

Testované vozidlo je poháněno do strany rychlostí 32 km/h proti tuhému sloupu. Postup má simulovat náraz bokem do sloupu či stromu.

Náraz ze strany spolujezdce

Test se neprovádí přímo s vozidlem, ale část konstrukce je připevněna na tzv. saně. V tomto případě se saněmi trhne tak, aby test simuloval náraz do vzdálenější strany vozidla. Sleduje se pohyb figuríny a vzdálenost, na jakou se přiblíží boku vozidla. Pokud má vozidlo středový airbag, používá se při testu i figurína spolujezdce.

Krční páteř

Postup, který se nazývá Whiplash, má za cíl zjistit schopnost sedadla a opěrky hlavy chránit hlavu a krk při nárazu zezadu. Na saně se umístí sedadlo a usadí figurína. Následně se sedadlo rychle posune vpřed rychlostí 16 a 24 km/h.

Chodci a cyklisté

Tato procedura má za cíl zjistit, jak konstrukce vozidla chrání ostatní účastníky provozu. Testů je hned několik, například náraz do hlavy, do horní části nohy, do dolní čísti nohy atd.

Asistenční systémy

Procedura má za cíl zjistit, jak dobře fungují asistenční systémy instalované do vozidla. testuje se například jízda v pruzích, nouzové brzdění atd.

Záchrana cestujících

V této proceduře se zjišťuje, jak snadno lze vyprostit cestujícího po nehodě. Také se testuje, jestli správně funguje systém eCall.

Hodnocení testů

Po absolvování testů se vyhodnocuje mnoho parametrů. Celkové hodnocení se skládá z procentuálního skóre pro dospělého cestujícího, dětského cestujícího, účastníka silničního provozu a bezpečnostního asistenta. Vozidlo může získat 0 až 5 hvězdiček.

Nula hvězdiček znamená, že vozidlo může být legálně prodáváno, ale postrádá moderní bezpečností technologii. Tři hvězdičky říkají, že vozidlo poskytuje průměrnou ochranu, ale není vybaveno nejnovějšími funkcemi pro předcházení nehodám. Pět hvězdiček ukazuje na vynikající ochranu cestujících ve všech směrem a na spolehlivou technologii pro předcházení nehodám.

Kolik hvězdiček dostalo vaše vozidlo, pokud bylo testováno?

Zdroj: Euro NCAP

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články