Je skutečně motor 1.0 TSI tak dobrý, jak všichni tvrdí?

Motor 1.0 TSI
                   

Neustálé zmenšování motorů je dnes trendem automobilek – jsou ale motory 1.0 TSI oprvdu tak dobré, jak někteří prezentují?

Snižování objemu a počtu válců není na poli automobilů žádnou novinkou, a vlastně si na tento trend začínáme tak nějak zvykat. Co je ale překvapující, že se bláznivé „zmenšování“ začíná přenášet i na ostatní součásti. Za všechny příklady zmiňme ten, že se spousta automobilek pokouší nasazovat co nejmenší motory do co největších vozidel. V tomto ohledu nezaostává ani česká škodovka, která se rozhodla koncernový motor 1.0 TSI umístit do Octávie.

Motor 1.0 TSI i

Nezáleží na velikosti auta, malý motor nacpou všude

Dokonce ani Seat si nenechal ujít příležitost, a rozhodl se zajít ještě dál, když nasadil ten samý motor rovnou do SUV Ateca. Nad tím zůstává opravdu rozum stát, a i když se většina hlasů automobilek shoduje, jak je motor 1.0 TSI dobrý, my si tím tak jednoznačně jistí tedy nejsme. Určitě se hodí do aut, kde je potřeba šetřit místo, ale i do SUV? A jak se to má například se spotřebou? Co chování malého trojválce v praxi? Na všechny otázky se v následujících řádcích podíváme.

iZdroj fotografie: iStock

Proč dávají výrobci malé motory pod kapoty velkých aut?

Důvody jsou rozhodně spjaté s honbou za co nejnižšími emisemi a spotřebou paliva. Tak to alespoň udávají sami výrobci, jejichž čísla na pohled působí skutečně kouzelně. Ovšem, logicky vzato, menší motor se bude v příliš velkém automobilu trápit, a tím pádem by se měla prudce navyšovat i spotřeba paliva. Zda se naše úvaha zakládá na pravdě ukáže až čas. A samozřejmě praxe.

Pohled na samotný motor 1.0 TSI v řeči čísel a faktů

  • zážehový motor s přímým vstřikováním paliva
  • přeplňování probíhá turbodmychadlem
  • zdvihový objem: 999 cm3
  • počet válců: 3
  • počet ventilů: 12
  • kroutící moment: 200 Nm
  • výkon: 85 kW / 115 koní
  • maximální výkon: 5 500 otáček za minutu

Vývojem motoru 1.0 TSI se zabývala společnost Volkswagen, a můžete jej nalézt – kromě dvou výše zmíněných – i v několika dalších modelech (VW Golf, VW Up, Audi A3). Celková hmotnost motoru se uvádí 93 kg, což je opravdu malé číslo. Za to vděčí zejména pístům, hlavě válců a bloku motoru, které jsou vyrobeny z hliníku.

i

Kromě přímého vstřikování paliva je motor dále vybaven variabilním časováním sacích a výfukových ventilů. Turbodmychadlo se pyšní elektrickým ovládáním plnícího tlaku, a ozubený řemen má na starosti pohon rozvodů. Tolik by asi k podstatě motoru stačilo.

Jak se motor 1.0 TSI chová pod kapotou auta?

Z výsledků testování Škody Octavia vyplývá, že startování motoru probíhá díky protihlukové izolaci prakticky neslyšně. A stejný pocit přetrvává i za poklidné jízdy. Skoro by se až zdálo, že pod kapotou není tříválcový motor. Pokud se však rozhodnete sešlápnout pedál až k podlaze, a zároveň vystřelí ručička otáčkoměru za hranici 3 000 ot/min, nastane opravdu razantní změna a protihluková izolace jakoby náhle přestala plnit svůj úkol.

i

Automobilka Škoda se také vyjádřila o předpokládané spotřebě paliva. Ve městě by se mělo jednat o 5,4 litru na 100 km; testování však ukázalo daleko vyšší hodnoty, které dosáhly 7,2 l/100 km. Opravdu značný rozdíl, co říkáte? Cesta mimo město si pak sebrala 5 l/100 km, což také není v porovnání s ohlášenými 3,9 l/100 km zanedbatelný rozdíl. Při závěreční zkoušce v podobě jízdy po dálnici při rychlosti 130 km/h pak vzrosla spotřeba na 7,5 l.

Auto plně naložené pasažéry pak mělo za následek navýšení spotřeby v průměru o celý litr, takže se už rozdíl mezi ohlášenými hodnotami a realitou stal přibližně 50 %. Z hlediska výkonu se motor 1.0 TSI pod kapotou Škody Octavia celkem vyznamenal a byl nečekaně živý. Z nuly na sto dosáhl vůz během přibližně 10 sekund, a maximální rychlost vozu se držela na 205 km/h. Pro dostatečnou sílu trojválce je však potřeba držet otáčky na 2 000 ot/min. Spokojeni jsme byli i s celkovou dynamikou vozu.

Malé úsporné motory mohou výt přesným opakem

Závěrem se dá říct, že ačkoliv se má jednat o řešení úspornější, v případě velkých automobilů spotřeba oproti výkonnějším atmosférickým motorům jednoznačně vzrůstá. Snad jediným plusem motorů zůstává, že mají celkem velký výkon vzhledem k malému objemu. Debatovat se dá i o spolehlivosti a životnosti motoru, ovšem na základě provedených testů se můžeme domnívat, že se od běžných atmosférických motorů moc lišit nebude.M

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články