Nastane velká automobilová krize? Teď už nejde jen o čipy. Ceny nezastavitelně rostou a množí se podvody

Produkce automobilů je jedním ze segmentů, kde se pandemie projevila zcela specificky. K ní se přidal následek v podobě rostoucí inflace a také nedostatek čipů.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Už v prvních vlnách koronaviru se lidé vrhli v masové míře na kupování ojetých vozů. Produkce nových totiž začala rychle stagnovat a i zarytí odpůrci ojetin zjistili, že jim v zásadě nic jiného nezbývá. Lidé chtějí stále nakupovat, jenže „regály“ už začínají bát prázdné. Spolu s rostoucí inflací, která žene nahoru ceny naprosto všeho, se objevují také četnější podvody. Nedostatek vozů dolehl i na tradiční českou Škodu.

Množící se problémy

Automobilový trh zažívá bouřlivé období a jeho problém pochází z více směrů. Je navíc pravděpodobně nejsledovanější složkou průmyslu, takže o něm pravidelně informují i zpravodajské relace. Například i podíl zcela tradiční české automobilky na našem trhu klesl během letošního srpna pod 30 %. Na rozdíl od minulých let se tak více ujaly i nečekané značky jako Seat nebo SsangYoung. Dočkáme se i dalších překvapení?

iZdroj fotografie: Pxhere

Škoda svou produkci zastavila na celé týdny, takže výsledky na tuzemském trhu jsou logickým následkem. Největší propady zažily modely Superb, Octavia, Scala a Kodiaq. Inflace se nevyhnutelně promítá naprosto všude a u aut všeho druhu je to ještě znatelnější. Raketově a kontinuálně totiž šplhají ceny ropy a tedy veškerých pohonných hmot. Růst cen v takto klíčové složce řetězce se promítne na každém jeho článku.

Chybějící elektronika nejen notebooků

Pandemie ukázala v celé nahotě závislost průmyslových odvětví na elektronice. Školy a rodiče studentů stihli během prvního období distanční výuky vykoupit většinu notebooků, ovšem moderní vozidla jsou už také zpola počítače. Automobilky se tak s problém vyrovnávají, jak jen mohou. Nekompletní vozy plní letiště, v nabídkách je osekaná výbava a někdy i za nižší cenu.

iZdroj fotografie: Pxhere

Například předměstí Hradce Králové už dlouho sleduje konvoje naložené auty, která míří k dočasnému deponování. Producenti by vyráběli opravdu rádi, jenže bez polovodičových čipů, miniaturních křemíkových destiček, mohou dělat jen nefunkční „krabice“. Tyto malinké součástky najdete i v televizi, mobilním telefonu nebo jinde.

Změna priorit v poptávce

Asi žádná z krizí posledních let neotřásla výrobním průmyslem tak jako covid-19. Za běžných okolností se s cykly vzestupu, stagnace a úpadku potýká každé odvětví. Problém je, že pandemie nastartovala několik proudů problémů zároveň. Jedním z hlavních důvodů je také poptávka. Koronavirus totiž masivně změnil priority spotřebitelů, kteří v době pracovní nejistoty a rostoucích cen naprosto všeho pečlivě zvažují, za co své finance smění.

iZdroj fotografie: Pxhere

Dříve lidé běžně nakupovali v autosalonech a docházelo tak k přímému kontaktu s prodejcem. Tato operace se ovšem jak u nových vozů, tak u ojetin, jejichž popularita vzrostla, přesouvá do online prostředí. Mnozí se snaží o výhled do budoucna, jenže situace je vrcholně nejistá. Základním problémem je totiž odhad zažehnání samotného koronaviru, tedy základního důvodu zbytku problémů. Bez vyřešení příčiny nezmizí ani následky.

Jaké máte momentálně auto nebo jaké si plánujete koupit?

Zdroj: NYTimes, Fortune, Investopedia

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články