Nový crossover s českou stopou a za pár babek: Žere jen 4,4 litru a Češi ho milují, navíc má opravdu povedený design

Yaris z Kolína má skvělého sourozence s elegantní karosérií, úsporným motorem a pohonem všech kol. A mimořádně povedeným designem karoserie. Více o něm v našem článku

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Kdo by to kdy řekl, že ten původní, malý Yaris, nenápadně tvarované městské autíčko se jednou změní v sebevědomý, výrazně tvarovaný crossover, za nímž se otočí nejen dámy, ale i mnozí pánové, kteří by o jeho pradědečkovi neuvažovali ani omylem. Yaris dospěl, dámy a pánové. A vyrostl. Kromě ultimátní „rallyerakety“ Yaris GR, za kterou budeme Toyotu milovat ještě dalších deset let (a utírat si oči hedvábným kapesníkem s logem „GR“, protože omezená série je dávno vyprodána) je Yaris Cross dalším počinem, který posunuje původní miniauto s tříválcem zcela někam jinam.

Kolínská „trojčata“ ukázala cestu

A co je pro nás Čechy mimořádně zajímavé – původní, „klasický“ Yaris se nově (spolu s Aygem) vyrábí v Kolíně, v původním TPCA závodě, který se nově jmenuje TMMC a je už jen záležitostí Toyoty, francouzské PSA se z projektu stáhlo. Čili ta trochu vysmívaná „trojčata“, která to občas neměla vůbec lehké (proti tehdejší Fabii za porovnatelné peníze, ale s výrazně větší užitnou hodnotou) se nakonec proměnila v životaschopný projekt s dvě etalony svojí třídy: Aygem a Yarisem. Takto vypadaly prodeje Toyoty u nás za uplynulé měsíce roku 2022:

Registrace nových osobních aut za rok 2022 – Toyota

MěsícPočet nových registracíPořadí
leden 202210174
únor 20229364
březen 202212194
duben 20229594
květen 202212154
červen 200211185
červenec 20227625
Zdroj: SDA

Jak je patrné, Toyota se v prodeji nových vozů v Čechách drží neustále kolem 4.-5. místa, přičemž krom Yarisu tvoří základ prodejů RAV4 a C-HR. Pochopitelně, žijeme v době SUV, kdo nemá kus místa pod podlahou navíc a aspoň se netváří, že vyjede na Sněžku s prstem v nose, ten jako by nebyl. A jakkoli se mi příčí nazvat Yaris „Sport-Utility-Vehiklem“, protože to podle mne není nic jiného, než přizvednutý hatchback s trochou oplastování a patřičně „dobrodružným“ lookem, jedna věc se mu musí nechat: má skvělý pohon čtyř kol. A tím se liší od mnohé konkurence, která je „off road“ opravdu jenom jako.

Roky zkušeností Toyoty s hybridy a 4WD se nezapřou

A lekne se první polní cesty, o sněhu nemluvě. Ani Yaris Cross není samozřejmě žádné terénní vozidlo, ale „hrabe“ opravdu čtyřmi, a teď přijde to nejzajímavější: on totiž „hrabe“ všemi čtyřmi velmi inteligentně. Technický potenciál Toyoty a roky s hybridy jsou zkrátka znát. Děkujeme moc, Toyoto, že už to za nás zaplatil někdo jiný, ve všech těch Priusech a Lexusech. V těch speciálně. Čtyřkolky s prémiovou kvalitou (a tentokrát už opravdová SUV) a specifickým vzezřením jsou po ultra komfortních sedanech druhým poznávacím znamením luxusní divize Toyoty.

iZdroj fotografie: Toyota

A malý Yaris si z nich vzal to nejlepší. Mezi dvěma jeho motorizacemi, nabízenými na českém trhu (1,5 benzín/FWD/6st. manuál/CVT a 1,5 hybrid/FWD/AWD/CVT) je rozhodně zajímavější hybrid, když pomineme tedy jeho úspornější provoz (4,4-5,0 oproti 5,9-6,0l/100km). Jedině hybrid totiž dostanete s pohonem všech kol, kdy pohon zadních kol zajišťuje právě elektromotor hybridní soustavy. Celkově tedy elektřina a hybridní soustava plní současně úspornou a trakci zvyšující roli. A plní jí opravdu efektivně.

iZdroj fotografie: Toyota

Jízda v hybridním („samodobíjecím“) Yarisu Cross je tichá, příjemná a úsporná, jak konečně v mildhybridu od Toyoty čekáte. O pohonném ústrojí v podstatě nevíte, pokud tedy nebudete neustále sledovat toky energie na displeji (kvůli bezpečnosti rozhodně nedoporučujeme). Připojení zadní nápravy je díky elektromotoru dílem okamžiku, zimní vozovka ošetřená „s péčí řádného hospodáře“ našimi silničáři vás tedy určitě nerozhodí. Na Sněžku to asi nebude, ale to ani nikdo po Yarisu nemůže chtít.

Poměr výkon/cena souhlasí

Interiér mi osobně přijde tak akorát na danou cenovou (a užitnou) kategorii automobilu. Některé plasty sice vypadají trochu „oldschool“ a u auta, jež stojí minimálně ceníkových 635 000 korun (prostřední výbava Comfort, vyšší Executive je pak za 735 000 a Adventure za 755 000) bych možná čekal něco víc, ale funkčností jim nelze nic vytknout. Absolutorium naopak zaslouží sedačky, na těch zadních pravda není místa nazbyt a pro čtyři basketbalisty bych se poohlédnul jinde, ale rodině vyhoví. A jsou navíc skvěle dělené v poměru 40/20/40.

Zavazadlový prostor je u hybridu sice o něco menší, než u čistě benzínové verze (320 proti 397 litrům), čtyřkolka se zkrátka někam vejít musí a u kompaktu se počítá o každý litr. Celkově je Yaris Cross podle mého soudu přesně tím autem, kde za svoje těžce vydělané peníze dostanete přesně to, co čekáte, a nebudete mít jedinou vteřinu pochybností, že jste je vyhodili zbytečně. Pokud oželíte pohon čtyř kol a hybrid, dá se Cross pořídit už za ceníkových 455 tisíc korun. Praktičnost stejná, faktor „parády“ také. Navíc mu u Toyoty namíchaly opravdu nádherné barvy, od zlaté po karmínově rudou. Bude vám dělat radost.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Dali byste u Yarisu přednost klasickému pohonu, nebo hybridu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články