Nejvyšší komisař EU zarazil zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Stačila mu jedna chytrá věta

Konec spalovacích motorů v roce 2035 nakonec nemusí být definitivní. Jak potvrdil vysoký komisař EK Thierry Breton, v roce 2026 dojde k „revizi rozhodnutí“. Svítá nám naděje?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Evropská unie je stejně zajímavý „oddíl“. Nejsou to snad ani tři týdny, kdy jsme psali o definitivním potvrzení roku 2035 jako deadline termínu pro konec prodeje aut se spalovacími motory. Protože pár týdnů předtím to schválila – Evropská komise. A doložili jsme to mj. na odklonu automobilek od nafty a benzínu, na rostoucí elektromobilitě a pochopitelně na zcela od reality odtrženém vnímání úředníků Evropské komise, kteří se zkrátka usmysleli, že zruší všechna auta. Neb v tu chvíli zmizí i největší škůdci planety, od 1. ledna 2036 se opět všechno zazelená a na světě bude krásně.

Ví pravá ruka v Bruselu, co dělá levá?

A co se nestane? Přijde 4. listopad a na serveru Politico, což je v zásadě povinná četba pro celý aparát EU a kdo nečte Politico, jako by nebyl vyjde obsáhlý rozhovor s Thierrym Bretonem, což je komisař pro vnitřní trh a jedna z nejvýše postavených figur v celé EU hierarchii. Rozhovor je převzatý z Brusels Playbook, což je vpravdě zajímavá složenina ze slov Playboy a Facebook. Inspirativní název. Ale dost humoru, tohle téma je vážnější, než si připouštíme. I když je kolem něj tolik zmatku. Nebo možná právě proto.

iZdroj fotografie: Evropská unie / Creative Commons / CC-BY-SA

Breton v rozhovoru mj. uvedl, že nedávno schválený zákon – klíčová část plánu EU na snížení emisí o 55 procent do roku 2030 – by mohl být znovu otevřen v roce 2026, aby se oddálilo datum vyřazení a automobilový průmysl dostal více času na přechod k elektromobilitě. „Řekl jsem, že je velmi důležité, abychom měli revizní doložku co nejdříve a mohli reagovat, pokud to bude nutné – protože evidentně mluvíme o gigantické přeměně celého průmyslového sektoru“ řekl Breton.

Netušené objevy za pět minut dvanáct

Vážně? Nechceme být jakkoli jízlivý, ale to jste na to, monsieur Breton, přišli až teď? Samozřejmě, že je to šibeniční termín. A samozřejmě, že nikdo nemůže vědět, jak bude vypadat technický pokrok za 13 let. Plánovaná „revize“, tedy opětovné prozkoumání aktuálního stavu a výhledu do roku 2035 by tedy měla proběhnout v roce 2026. Jinými slovy, za čtyři roky se může stát, že se celý (ďábelský) plán buďto potvrdí i s termínem další revize, nebo se usoudí, že se to zkrátka do roku 2035 nedá stihnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zajímavé jsou i další Bretonovy postřehy, jak je uvádí Politico: „Během tohoto procesu bude zrušeno 600 000 pracovních míst“, řekl Breton. „A nemluvíme jen o velkých automobilkách, které si s tím určitě poradí, nýbrž o celém ekosystému a výrobě elektřiny.“ A pokračuje: „K výrobě všech elektromobilů, které nahradí klasické automobily, budeme do roku 2030 potřebovat 15krát více lithia, čtyřikrát více kobaltu, čtyřikrát více grafitu a třikrát více niklu,“ řekl Breton. „Takže budeme mít enormní spotřebu surovin a musíme to všechno důkladně prostudovat.“

Zcela stejné argumenty byly dosud zbytečné, zřejmě špatný překlad

No to se na to podívejme. Vážně? (podruhé). Kdo by to do těch úředníků řekl, že na to nakonec přijdou. Novináři, odborníci z automotivu a vůbec všichni, kdo měli a mají všech pět pohromadě přesně těmito argumenty argumentují již drahné roky. Ale to už jeden nabyl dojmu, že v Evropské komisi se mluví svahilsky nebo laponsky, protože s angličtinou nebo francouzštinou to bylo jako mluvení do dubu. A přijde 4. listopad 2022 a náhle je všechno jinak. Zapamatujme si toto datum.

Závěrem se Breton dotknul chystané normy Euro7, kde (opět překvapivě) některé emise zůstanou i u elektromobilů. Jako třeba ty z pneumatik, kterým je opravdu jedno, jaký motor je pohání. A jaké palivo u toho spaluje. EK míní v Euro7 ulevit automobilkám s ohledem na to, že rok 2035 je tak blízko a kombinace drastických změn, souvisejících s přechodem na elektromobilitu a podobně přísných omezení v Euro7 by mohla být likvidační. Bingo. Berme to tedy jako první závan racionality z Bruselu. Malý, ale první a tedy důležitý. Počkejme si na to, jaké budou další kroky. Budeme vás o nich informovat.

Tipnete si, jak celá situace kolem zákazu motorů nakonec dopadne?

Zdroj: Politico
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články