Často zmiňované mýty a fakta o dieselových motorech. Pravda je ve skutečnosti úplně jiná

Přestože jsou naftové motory u automobilů v poslední době na ústupu, některá tvrzení o nich jsou velmi daleko od pravdy. Řada řidičů navíc stále volí tuto možnost.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Pravdou je, že ekologové by dieselové motory nejraději vyřadili úplně. Po různých skandálech začala média zveřejňovat články, ve kterých stálo, že už si téměř nikdo nekupuje naftové motory. Situace s dieselovou pohonnou jednotkou však není zas tak ztracená. Řada z těchto faktů je pouze vymyšlená a od pravdy daleko. Přestože je tento typ motoru pomalu, ale jistě na ústupu, stále má co nabídnout.

Naftový motor si získal oblibu u spousty řidičů

Přibližně před 30 lety si naftový motor vybíralo pouze 10 % řidičů, kteří si kupovali vůz. Po téměř 10 letech stouplo toto číslo na 30 %, což bylo výrazné zvýšení v prodeji. Naftové automobily se začaly využívat zejména pro delší trasy a užitková vozidla, tam se totiž vyplatila nejvíce. Řada lidí volila tento typ motoru také díky levnějšímu palivu a menší spotřebě. Všechny tyto výhody zvyšovaly prodej dieselových automobilů až do roku 2015, kdy vypukl světoznámý skandál Dieselgate.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aféra Dieselgate naopak jejich publicitu srazila

Tehdy totiž automobilka Volkswagen nastavila systémy některých dieselových automobilů tak, aby při zkoušce výfukových plynů produkovaly menší emise než normálně v provozu. Po odhalení tohoto problému německý výrobce automobilů dostal velmi vysokou pokutu a soudní spory trvají dodnes. Od té doby se prodej naftových motorů pomalu, ale jistě snižuje. Ekologové chtějí jejich úplné vymizení z trhu, protože produkují vyšší emise než například téměř bezemisní elektromobily.

Nové motory musí splňovat nejpřísnější normy EU

Ve vývoji nových i současně používaných naftových motorů má významné slovo také Evropská unie, která vydává někdy až příliš přísné předpisy pro dodržování emisních norem. Výrobci jsou pak nuceni vyrábět nové a lepší motory s nižšími emisemi, avšak na úkor složitější konstrukce, tedy i spolehlivosti. Podle odhadů některých expertů by se měly dieselové motory z provozu ztratit během několika následujících let.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stažení naftových motorů z provozu je obtížné

To však nebude zas tak jednoduché, protože se tento typ pohonné jednotky využívá téměř všude – od osobních automobilů přes nákladní přepravní stroje až po techniku v zemědělství. Nahradit by je měly bezemisní elektromobily, které zaznamenaly v poslední době velký rozmach. Téměř každá automobilka už v dnešní době investuje velké peníze právě do vývoje elektrických automobilů, protože právě ty se jeví jako zářivá budoucnost.

Elektromobily stále nejsou dořešeny do konce

Jejich technologie však ještě není dokonale vyřešena a stále zbývá vychytat spoustu detailů. Většinu lidí od elektromobilů navíc odrazuje jejich vysoká cena – ta by se měla během pár let stát mnohem dostupnější – a poměrně nízký počet dobíjecích stanic. Navíc se stále více řeší celková ekologičnost těchto automobilů, protože jejich baterie se po použití velmi problematicky ekologicky likvidují.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Moderní dieselové motory jsou jedovaté

Na internetu se objevuje stále větší množství článků, které popisují, jak jsou dieselové motory jedovaté a vypouští obrovské množství emisí, které znečišťují životní prostředí. Tyto informace však nejdou pravdivé, protože moderní naftové motory musí plnit velmi přísné nařízení Evropské unie, která by rozhodně nenechala jezdit po cestách automobil, který vypouští velké emise. Technologie filtru pevných částic navíc tyto vypouštěné plyny eliminuje na minimum.

Zákaz vjezdu naftovým motorům do velkých měst

Tento zákaz zatím platí konkrétně v několika zemích a jejich některých městech. Například Německo dalo zákaz vjezdu naftovým vozidlům do některých ulic ve městech, jako jsou Berlín, Darmstad, Hamburk a Stuttgard. Neplatí tedy zákaz po celém městě, ale pouze ve vybraných ulicích. V celém Hamburku je zákaz naftových motorů s normou Euro 5 a staršími. Tato vozidla totiž nemají tak nízké emise jako jejich nástupci. Obdobná omezení a zákazy platí i v jiných zemích, většinou se však také týkají pouze ulic.

Jízda benzínovým automobilem je zábavnější

Toto tvrzení by se dalo použít v době, kdy ještě naftové motory neměly turbodmychadlo a motory byly poněkud tupější než ty benzínové. V dnešní době jsou však i dieselové motory tak vymakané, že se především díky turbodmychadlům výkonově téměř rovnají těm benzínovým. Navíc je na trhu tolik verzí, že je velmi jednoduché sáhnout po silnějším modelu. Není tedy důvod vyřazovat naftový vůz právě kvůli tomuto mýtu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ojeté automobily už nyní nikdo nekupuje

Řada lidí tvrdí, že v současné době už ojeté automobily s naftovým motorem téměř nikdo nekupuje. To samozřejmě není pravda. Spousta lidí volí zrovna tuto variantu právě díky nízké spotřebě a také poklesu cen, který zasáhl ojeté naftové vozy. Kupují si je jak mladí řidiči na naučení, tak i jiní například jako užitková vozidla. Jejich nízká cena způsobená aférou Dieselgate a dalšími omezeními z nich dělá velmi dostupné zboží.

Dieselové motory se v dnešní době už nevyvíjí

Někteří tvrdí, že se naftové motory v dnešní době už nevyvíjí, což samozřejmě není pravda. Přestože některé automobilky už oznámily ukončení vývoje těchto pohonných jednotek, jiní výrobci to pořád nevzdávají. Evropská unie vydává stále přísnější požadavky na emise motorů, což znamená, že na ně musí jejich výrobci reagovat určitými změnami. Dieselové motory se tak stávají stále složitější, aby mohly nejen teď, ale i do budoucna plnit všechny požadované hodnoty a dále představovat významný podíl na trhu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Auta z aféry Dieselgate nebyla upravena zpět

Všechna vozidla, kterých se týkalo softwarové upravení pro nižší emise při kontrole, byla samozřejmě upravena zpátky. Takové automobily by nemohly být dále běžně používány v provoze, a tak pro jejich opravu bylo vytyčeno velké množství finančních prostředků a autorizovaných servisů. Za takto pozměněný software totiž hrozila vysoká pokuta, anebo také vyřazení automobilu z provozu.

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články