Ministerstvo dopravy k označení seniorů za volantem: Nálepka „S“ by pomohla především samotným řidičům

Označení vozidel seniorů malým „S“ v trojúhelníku by mohlo přispět k větší ohleduplnosti ze strany ostatních účastníků silničního provozu.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Diskusi na téma, nakolik jsou senioři za volantem nebezpečnější sobě i svému okolí, než průměrná věková skupina za volantem, jsme na těchto stránkách řešili již nejednou. Často jsme pak odolávali atakům samotných seniorů, kteří jakýkoli podobný text vnímají a priori jako pokus připravit je o právo řídit, případně je jinak omezovat. Na aktuálnosti se toto téma dostalo opět v posledních dnech, kdy česká média přinesla poměrně závažný příběh seniora z jižní Moravy. O co v něm vlastně šlo? Pojďme si to v rychlosti zopakovat.

Hlubokou nocí a dvacet kilometrů v protisměru

Jak uvádí ČTK, SeznamZprávy a další média, 89letý senior ujel v hluboké noci 20 kilometrů po dálnici D52 v protisměru, ignoroval rozblikané majáky a kolem policejní hlídky, která se jej pokusila zastavit, se prohnal stokilometrovou rychlostí. Až pomoc náhodného svědka a perfektní koordinace všech policejních hlídek přispěla k jeho zastavení, naštěstí bez vážných, případně tragických následků, ke kterým je v těchto situacích vždy jen kousek. „Ani ho nenapadlo, že jede v protisměru,“ dodal šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Senior totiž po zastavení policistům řekl, že si celou dobu myslel, že jede po silnici souběžné s dálnicí. A hlídky s všemožně svítícím a blikajícím policejním autem si prý vůbec nevšiml. Popravdě řečeno, tohle nás na tom celém zarazilo možná nejvíc. Dokážeme pochopit, že někdo přehlédne policistu s „plácačkou“ za bílého dne. Dokážeme uvěřit tomu, že matka sleduje plačící dítě v autosedačce vedle sebe a nevěnuje se stoprocentně provozu před sebou. A muže zákona přehlédne. Pochopíme cokoli.

Ignorování majáků v hluboké noci

Ale přehlédnout červeně a modře „tepající“ policejní auto v hluboké noci, na kterém svítí a bliká všechno, co svítit a blikat může? To už musí mít někdo hodně velkou slepotu, případně být tak výrazně „mimo“, že jej ani tento „maják v bouři“ (obrazně i doslova) nesvede na správnou cestu. Chcete někoho podobného, řítícího se stovkou po dálnici, někde potkat? Odpověď je jasná. A asi nelze než ocenit respekt policistů ke stáří a evidentně nedokonalému fyzickému, a žel asi i psychickému stavu seniora.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Protože k těm, kteří proletí vedle rozblikané hlídky policie a míří stokilometrovou rychlostí dál se policisté chovají poměrně nekompromisně, a tahají je z auta pod namířenou zbraní. A zaklekávají je s pouty v rukách, přičemž ta pouta obratem cvaknou na zápěstích dotyčného ujížděče. Tady je patrné, že nikdo se podobně razantního vynucování práva nechtěl dopouštět na někom, kdo evidentně přecenil všechno svoje schopnosti a možnosti. A není to pravděpodobně notorický pirát silnic a rutinní ujížděč od policejních kontrol.

O několik kilometrů dále mohly vyhasnout životy

To ale žel nic nemění na situaci, že chování dotyčného seniora bylo společensky více nebezpečné, než dva tucty přestupků během měření rychlosti v pátek odpoledne. Ve stokilometrové rychlosti potkat někoho se stejnou nebo vyšší rychlostí čelně skončí vždy a pouze apokalypsou. A zbytečně zmařenými životy. A nic na tom nemění ani to, že senior si ten den jel pro nové auto, se kterým se to pak celé odehrálo. Nevšimnout si toho, že jsem na dálnici není otázka auta, ale celkové koordinace a soustředěnosti. V tomto případě spíše nekoordinace a nesoustředěnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co s tím? Jeden návrh bychom tu měli. Co kdyby se auta seniorů (definici seniorů bychom nechali na další debatu, pro tuto chvíli se můžeme spokojit například s kategorií 75+) označovali podobnou samolepkou, jakou mají začátečníci? Jen s tím rozdílem, že místo „Z“ by tam bylo „S“ v trojúhelníku? Pomohlo by to především samotným seniorům. Okolí by vědělo, že za volantem je někdo, kdo již nemá všechny reflexy jako za mlada a chovalo by se tedy k němu dle toho a s vyšší měrou ohleduplnosti.

Ministerstvo dopravy argumentuje průkazem

Zeptali jsme se, jak se k podobné problematice staví Ministerstvo dopravy ČR. V odpovědi nám od Františka Jemelky, vedoucího tiskového oddělení a tiskového mluvčího přišlo následující sdělení:

Stanovisko Ministerstva dopravy k otázce označení vozidel seniorů

„Řidiče seniory vnímáme jako aktivní řidiče, jejichž míra zkušeností s provozem na pozemních komunikacích odpovídá jejich řidičské praxi.  Zhoršující se kvalita kognitivních funkcích v souvislosti s vyšší věkem je u těchto řidičů obvykle vyvážena vyšší mírou opatrnosti, tolerance a respektu k ostatním účastníkům provozu na silnicích“.

„Řada seniorů má vozidla, ve kterých se přepravují, označena tzv. parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením. Pokud se i řidič senior považuje za řidiče začátečníka, může využít stávajícího označení pro tuto kategorii řidičů. Vůči oběma výše uvedenými způsoby označeným vozidlům musí, podle příslušného ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, řidiči ostatních vozidel dbát zvýšené opatrnosti“.

S tím pochopitelně nelze, než souhlasit. Problémem ale zůstává, že tzv. parkovací průkaz pro osoby se zdravotním postižením bývá umístěn za čelním sklem a není tedy na první pohled vidět. Respektive při běžném provozu není vidět vůbec. Jeho role coby identifikátoru řidiče seniora pro ostatní účastníky silničního provozu tedy zůstává v podstatě nenaplněna. Navíc je z povahy věci spojen pouze s osobami, majícími zdravotní handicap.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Samolepka s písmenem „S“ v trojúhelníku by naopak byla viditelná zcela bez problémů. A svým držitelům by především zajistila patřičnou míru ohleduplnosti ze strany ostatních účastníků silničního provozu. Ať již mají, nebo nemají zdravotní handicap. Jsou zkrátka ve věkové kategorii, která vyžaduje zvýšenou míru respektu a ohleduplnosti. A k tomu by jeden malý trojúhelníček na zádi vozu myslíme mohl pomoci. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Byli byste pro označení vozidel seniorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články