Zpoplatněné vyhřívání sedaček či přehrávání hudby? Automobilky začaly za desítky funkcí účtovat měsíční poplatky

Pokud máte v autě rádi vyhřáté sedačky a puštěnou muziku, pravděpodobně se vám nebude líbit, že dost možná za tyto služby budete brzy muset měsíčně platit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Každý člověk je zvyklý na nějaké standardy, které jsou pro něj přijatelné a žije se mu v nich dobře. Občas však přijdou jiní lidé s návrhy, s nimiž už není život tak komfortní. To stejné se týká i aut. Většina lidí je zvyklá, že některé věci či služby jsou v autě základní výbavou, která je zdarma. Nyní však automobilky zvažují, že by zákazníkům nabídli určité služby za měsíční poplatky.

Vybavení vozidla si může zákazník vybrat

V případě, že byste si od nějaké automobilky chtěli koupit úplně nové vozidlo, můžete si jej samostatně nakonfigurovat. Dnešní doba nabízí hodně pokročilých technologií. Díky tomu si zákazník z pohodlí domova nebo odkudkoliv vybere doplňky, jež by chtěl mít ve vozidle. U tohoto výběru a nastavování má navíc člověk vše i na modelu, který se mění podle jeho voleb. Veškeré vybrané doplňky zákazníkovi zůstanou, dokud auto nebude mít nového majitele. Nyní se však zvažuje, že by se tento systém zrušil.

iZdroj fotografie: Pixabay

Nejistá budoucnost ohledně poplatků za služby

V brzké době se dost možná změní hodně věcí. Doposud to platilo tak, že výbavu auta si zákazník zaplatil hned při jeho koupi. Následně už nemusel platit žádné peníze za poslech hudby, vyhřívání sedaček nebo jiných funkcí. Když auto prodal, tyto funkce sloužily novému majiteli. Nyní však automobilky přemýšlí nad tím, že by si jejich klienti museli platit měsíční poplatky za používání určitých doplňků ve vozidle.

iZdroj fotografie: Pexels

S největší pravděpodobností by to fungovalo tak, že by se za jednotlivé prvky výbavy musely platit paušální poplatky. Všechny doplňky by přitom byly v autě již z výroby, ale automobilka by je vždy odemkla na dálku pouze na určitou dobu (zaplacenou). Například u Tesly již tento postup funguje a využívá se dlouhodobě. Automobilky pro tento krok mají i jasný důvod.

Pronájem některých funkcí

V současnosti jsou náklady na výrobu ekologických aut opravdu obrovské a marže z nich již nestačí k tomu, aby je pokryla. Koronavirová krize této situaci nepomáhá a automobilky nemohou zvýšit ceny vzhledem k situaci. Lidé by na nová auta neměli peníze a automobilky by neprodávaly. Začíná se tedy uvažovat nad tím, že by si zákazník některé funkce pouze pronajal a pravidelně za ně platil.

iZdroj fotografie: Depositphotos

O tyto metody se už pokusily jiné firmy a byly za to hodně kritizovány. BMW chtělo minulý rok donutit zákazníky v USA, aby platili 80 dolarů (přibližně 1 800 Kč) za používání systému Apple CarPlay. Ten slouží k integraci mobilního telefonu z infotainmentu vozidla. Později se tento postup zrušil, protože už při prodeji samotného auta si automobilka naúčtovala za tuto službu jednorázový poplatek 300 dolarů (necelých 7 000 Kč).

Některé automobilky již tyto služby praktikují

Výrobci řekli, že tímto způsobem si mohou lidé například vyzkoušet nějakou funkci, a když jim nebude vyhovovat, příště si ji už nezaplatí. BMW uvažuje nad tím, že by zpoplatnilo i vyhřívané sedačky nebo jiné funkce. S takovým přístupem by si však lidé museli neustále platit určité funkce, které jsou pro komfortní jízdu potřebné.

iZdroj fotografie: Pixabay

Nyní podobné metody využívá třeba Audi, BMW, Cadillac, Porsche nebo Tesla. Ty již pro své zákazníky zavedly předplatné, díky čemuž si mohou připlatit například za aktivního asistenta řízení nebo navigace Google Maps.

Určitá výhoda pro zákazníka

Plánované pronajímání určitých funkcí se nelíbí mnoha lidem. Existuje však jediná výhoda, kterou by zákazník díky tomuto systému získal. Jestliže byste si totiž museli platit za pronajímání určitých prvků, automobilka by musela zajistit jejich funkčnost za své peníze. V případě, že by došlo k poškození některé z pronajatých funkcí, můžete vozidlo odvézt do servisu a chtít opravu.

Souhlasíte se zpoplatněním určitých funkcí?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články