Poláci zveřejnili seznam značek s nejmenšími náklady na běžnou údržbu

                   

Většina lidí hledí při nákupu vozu jenom na to, jaká je jeho cena a co za ní dostane. Pokud jde o koupi nového vozu, tak je to hlavně motorizace a také výbava. Pokud kupujeme ojetinu, tak hledíme také na to, kolik má najeto a v jakém je technickém stavu. Na co ale většina zájemců o auto příliš nehledí, to jsou budoucí náklady na servis.

Realita je taková, že u některých vozidel mohou ceny skutečně výrazně stoupat, zatímco u jiných aut se drží při zemi. Co to znamená? Že koupě něčeho dražšího se může klidně za pár let vyplatit, zatímco v případě koupě levného vozu může dojít k tomu, že se jeho servis prodraží. A proto v sousedním Polsku vznikl žebříček založený na datech ze služby „DobryMechanik“. Výsledky celkem zajímavě ukazují to, jak se ceny servisních úkonů napříč značkami liší.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Co je to pravidelná servisní prohlídka?

Na pravidelnou servisní prohlídku bychom s naším vozem měli jezdit každý rok. Řada řidičů to však podceňuje. Většinou na ni jezdí jenom první roky, aby nepřišli například o prodlouženou záruku. Následně už auto nijak neservisují, což se může v budoucnu podepsat na řadě problémů, které by mohly být odhaleny mnohem dříve.

S provedením servisní prohlídky souvisí několik jednotlivých úkonů, které musí mechanik na daném voze provést. Aby byla studie nákladů skutečně objektivní, stanovil se i určitý standard toho, co je to pravidelná servisní prohlídka a co obsahuje. Jedná se tak o potřebné servisní úkony, jako je výměna oleje, výměna filtrů, stejně jako celková kontrola vozu. A to s ohledem na brzdový systém, s ohledem na stav oken a stěrače, stejně jako je zahrnuta také kontrola akumulátoru, kontrola provozních kapalin, ale i kontrola osvětlení, nebo tlaku v pneumatikách. Pokud jste někdy na pravidelné servisní prohlídce byli, máte dané kroky vždy popsány na předávacím protokolu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Ceny se mohou výrazně lišit, s ohledem na značku vozu

Co jste jistě tušili, to je fakt, že ceny se mohou lišit už podle toho, do jakého servisu zamíříte. Tedy podle toho, zda jde o servis autorizovaný, nebe neautorizovaný. Ceny se však mohou lišit i v závislosti na tom, jakou značku auta máte. A právě na tom byl založený polský výzkum využívající data ze služby „DobryMechanik“. A jaké výsledky přinesl?

Které vozy mají nejlevnější servis?

Možná vás to překvapí, možná ne. Ale nejlevnější servis mají podle polských dat vozy Dacia. Pro mnohé to není překvapením, jelikož tato automobilka tlačí na cenu i při prodeji svých vozů. Na místě druhém je to Suzuki a na místě třetím je to Seat. U této trojice značek se lze v přepočtu k aktuálnímu kurzu vejít do ceny v rozmezí 5 100 – 5 600 Kč za pravidelnou servisní prohlídku.

Velmi dobře jsou na tom cenově i další značky. A to například Peugeot, stejně jako Fiat, nebo také velký hit hlavně mezi tuzemskými zákazníky, a to vozy Škoda. Dále je to symbol spolehlivosti, japonská Toyota, nebo také Volkswagen, a dále potom Citroen,který uzavírá první desítku, a to cenou v přepočtu na částku 5 900 Kč.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Které vozy mají servis nejdražší?

Podívejme se i na druhou polovinu žebříčku. Tady začneme desátým místem a skončíme i tím dvacátým, kde je značka, která má podle polských dat servis nejdražší. Na jedenáctém místě se nachází japonská Mazda, za ní je potom ne příliš vyhledávaný Chevrolet, a dále to jsou už známé stálice, jako jsou vozy Opel, Ford a také Honda.

Pomalu se však už chýlíme k těm nejdražším, kde je na šestnácté pozici Alfa Romeo, za ní je Audi, následuje Volvo a celkovou dvacítku uzavírají dle očekávání vozy značky BMW a také Mercedes, kde je třeba počítat i s tím, že pravidelná servisní prohlídka může, alespoň podle dat z polských servisů, vyjít na v přepočtu 7 300 Kč. To je poměrně výrazný nárůst oproti nejlevnějším značkám. Dva tisíce ročně rozdílu může být za pár let zajímavá suma.

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články