Pravidlo zipu v roce 2023: Zákon si řidiči vykládají po svém, pouštět jeden druhého nechtějí

Přechod dvou pruhů do jednoho by mohl být plynulý, stačilo by jediné. Používat pravidlo zipu, a to hlavně správně.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Agresivní řidič
                   

Jde o standardní situaci už dlouhé roky, jistě ani letos v létě tomu nebude jinak. Začne se opravovat i silnice, na které pracovali silničáři před pár lety, podlehne bagrům klidně znovu. Se silničářskými pracemi souvisí velmi často uzavírání jednotlivých pruhů. Řidiči začnou tápat, budou se tvořit kolony, přestože by pravidlo zipu umožnilo dopravu uvolnit a zajistit její plynulost. Je tedy zipování v roce 2023 povinné, nebo ne?

Zákon zip výslovně nenařizuje, což je velká chyba

„Dodržování pravidla tzv. zipu, tedy střídavého řazení, je jednou ze zásad bezpečné jízdy, kterou je potřebné respektovat,“ proklamuje policie na svém webu. Jak je patrné, tak se píše „je potřebné“, o povinnosti není ani slovo. Možná někde jinde, v zákoně? Každopádně police klade apel na tento způsob jízdy. Právě zejména v době uzavírek, které násobí problémy a dopravu komplikují.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hlavně ve městech a místech s vyšší hustotou silničního provozu, to je zřejmé, na to není třeba policie, stačí vyjet o prázdninách do centra hlavního města. Co tedy zákon? Definice je v zákoně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, § 12: „…Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu…“

Řidiči před zúžením opakovaně a neustále chybují

K souběžné jízdě pak říká § 12: „Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“)…“

Teď už je to bohužel jasné. Pokud se v zákoně píše, že „umožní řidiči vozidel jedoucích“, je to natolik benevolentní, že to řidiči chápu tak, že „mohou, pokud chtějí“. A oni nechtějí. Přitom jde o pravidlo, díky kterému by mohla být využita maximální kapacita pozemní komunikace ve všech jízdních pruzích! Je důležité vědět, že pravidlo zipování platí všude, kde řidič nemůže jet dál ve svém jízdním pruhu a je zřejmé, který pruh je průběžný.

Řešením by byla policie na místě, která by zip řídila

Jde o situaci snížení počtu jízdních pruhů, místo dopravní uzavírky a omezení nebo místo dopravní nehody. Problémem je, že řidiči ignorují pravidlo zipu. Ti, co jsou v končícím pruhu, se cpou do druhého pruhu stovky metrů před zúžením, a proto zip nefunguje. A naopak řidiči v pruhu, který pokračuje, odmítají řidiče z končícího pruhu pouštět. Proč?

Pokud zná někdo ze čtenářů odpověď, budeme moc rádi za komentář pod článkem. Přitom je to jednoduché. Řidiči by měli do místa zúžení přijíždět vedle sebe, v rámci souběžné jízdy. A teprve až před místem zúžení by se měli zařadit do průběžného jízdního pruhu, střídavě, tzv. zipovat. Je důležité jet v obou jízdních pruzích po celé jejich délce až k zúžení. Cokoli jiného je chybou, která se velmi rychle změní v zácpu a zbytečně dlouhé zdržení. 

Přijde vám, že Češi umí používat zip?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články