Dvě minuty práce stačí na to, aby řidič ošetřil dveře auta před námrazou. Z dlouhodobého hlediska si poděkuje

Nikdo si nechce utrhnout gumové těsnění ve dveřích, zima je ale leckdy krutá. Prevence proti zamrzání je snadná a stojí jen pár korun.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Zima stále nepouští otěže. A i když se blíží první jarní den, počasí je, a stále má být, zní a mrazivé. S tím, jak nekončí zimní počasí s nízkými teplotami, tak pokračují i problémy řidičů typické pro teploty pod bodem mrazu. I teď se vplatí řešit prevenci, než pak opravovat poškozené auto. 

Prevence se vyplatí, pár minut, pár korun a starosti jsou pryč

„Prevence je lepší než řešení problémů,“ říká expert na servis evropských a japonských automobilů, Pan Pavlíček a pokračuje, „když teploty stále nijak výrazně nestoupají, hrozí každodenní problémy se zamrzáním dveří aut.“ Vlhkost a voda se dostávají mez dveře a skelet karoserie, zasahují pryžové prvky, a dveře zamrzají. Jak už to pak bývá, motoristé přiházejí do akce buď s komerční chemií, anebo s domácí tipy a kutilskými vychytávkami.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

„Kdo maže, ten jede,“ vzpomíná na staré pořekadlo odborník Pavlíček, „a nejde jenom o olej v motoru, hodí se ošetřit nějakým mazivem i dveřní těsnění, zabere to tak dvě minuty a z dlouhodobého hlediska si poděkujete.“ Základem je namazat těsnění ještě předtím, než do nej pronikne mrznoucí déšť. Nejjednodušším řešením je použití glycerinu nebo technické vazelíny. „Tyto produkty mají zřejmou nevýhodu,“ říká expert „zanechávají na těsnění mastný, špinavý zbytek, hrozí zašpinění. Mnohem lepší je použít silikon.“ 

Vazelína může špinit, mnohem lepší je silikon

Silikon je bez zápachu, je voděodolný a snadno se roztírá. Navíc zlepšuje i elasticitu gumy a nebarví tolik jako jiné přípravky. Je k dostání ve formě tyčinky nebo aerosolu na každé větší čerpací stanici. A funguje až do teplot -50 stupňů Celsia. Prevence je tedy jasná a vyplatí se, ale co když jsou dveře v autě již zamrzlé? „Nejhorším řešením v takové situaci je řešení hrubou silou,“ říká odborník Pavlíček, „pravděpodobně v takové situaci dojde k poškození vozu, zřejmě se odtrhne těsnění.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To znamená těsnění koupit nové, opravit jej, znovu přilepit. Je to zbytečná práce, čím se člověk znovu vrací k prevenci. Existují také tipy, které radí polít zamrzlé místo horkou vodou. To je ale špatně, teplotní šok způsobí poškození laku, pryže, v horším případě prasknutí skla. Je třeba opatrně, pokud to jde, mechanicky odstranit námrazu. Například přitlačením na dveře. I tak ale může dojít k poškození těsnění.

Rozmrazovač ve spreji je pak ideálním pomocníkem. Bez použití chemie se může jevit jako postup to, že řidič nastoupí jinými dveřmi, například od spolujezdce. To ale vyžaduje určitou tělesnou ohebnost. Pak během jízdy dojde k rozmrazení zmrzlých komponent a dveře se uvolní. Variantou je zajet do temperované garáže, vystoupit opět jinými dveřmi a nechat auto v klidu rozmrznout.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Ošetřujete v zimě těsnění dveří?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články