Termín přezutí na letní pneu 2023 a dešifrace symbolů na bočnici pneumatiky

Jaký zvolit nejlepší termín pro přezutí na letní pneumatiky v roce 2023? Zákon doporučuje 1. dubna, ale my doporučujeme přezouvat až lehce později.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Do konce března sice platí zákonná povinnost zimního obutí na vyznačených úsecích silnic, případně při zimním počasí, příroda a jaro s ní se však již nezadržitelně hlásí o slovo a nám je jasné, že přichází opět čas na přezutí. Přezutí pneumatik na letní byste v roce 2023 neměli uspěchat jen proto, že zákon doporučuje termín 1. dubna 2023. Mějte na paměti, že i v dubnu nás může zaskočit mráz a sněhová nadílka. Dobře tedy zvažte, zda se vám ještě zimní pneumatiky nebudou hodit. Přinášíme návod, jak číst a rozklíčovat označení pneumatik na jejich bocích plus žhavý tip na nejlepší letní pneu 2023 z největšího evropského testu posledních dní.

Dešifrovat údaje na bočnicích pneumatik je jednoduché

Bočnice pneumatik jsou posázeny různými kombinacemi číslic a písmen, a i když netrváme na tom, abyste dokázali význam veškerého označení „vysypat z rukávu“ ve dvě hodiny ráno, když vás někdo probudí, přesto je dobré alespoň u některých symbolů vědět, co znamenají. A to i tehdy, když celou operaci přezutí na letní a na podzim opět na zimní pneumatiky za vás udělá pneuservis a vy jen zaplatíte. Přesto se můžete dostat do situace, kdy je minimálně dobré znát několik základních věcí.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Tou první a nejdůležitější je samotný rozměr pneumatiky, ve kterém je současně obsažen průměr vašich kol (ráfků) v palcích. Drtivá většina našich čtenářů pochopitelně zná detailně všechno, co (většinou) největší číslo na pneumatice znamená. Najdou se však mezi námi tací, co to zkrátka neví, a pokud mají potom při defektu říct asistenční službě, jak velké pneumatiky se mají dovézt (a jsou dvě hodiny ráno někde v lese na Křivoklátsku), tak se zbytečně dostávají do úzkých.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Megatest 50 letních pneumatik 2023 od ADAC: Hodnocení v přehledné tabulce a detailní vysvětlení

Čili: na pneumatice máme například číslo 205/55 R16 91T. První číslo na označení pneumatiky udává šířku pneumatiky v milimetrech. Měří se od bočnice k bočnici. Číslo za lomítkem udává poměr výšky pneumatiky k její šířce, údaj je v procentech. Následuje většinou písmeno R (radiální pneumatika) a číslo udávající průměr ráfku v palcích. Číslo 91 pak značí tzv. nosnostní index, ten značí zatížitelnost (nosnost) pneumatiky a lze jej dohledat např. v technickém průkazu. V tomto konkrétním případě znamená 91 zatížitelnost 615 kg na jednu pneumatiku.

Rychlostní index je celkem důležitý

A konečně písmeno za nosnostním indexem – zde ono „T“ – pak značí rychlostní index, na pneumatikách se přitom může vyskytovat přes 30 písmen. Nejčastěji se ale setkáme s písmeny T (do 190 km/h), H (do 210 km/), V (do 240 km/h) a dalšími. A jako poslední je čtyřmístný, tzv. DOT kód. Značí datum výroby pneumatiky, resp. týden, ve kterém byla vyrobena. DOT 3222 tedy znamená 32. týden v roce 2022. Většina e-shopů nabízí a prodává zcela „čerstvé“ pneumatiky, přesto není od věci vědět, kam se podívat a jak to rychle zjistit.

Závěrem si pak necháme jeden žhavý tip na nejlepší letní pneumatiku podle aktuálního ADAC megatestu letních pneumatik na rok 2023. Ten tip se jmenuje Goodyear EfficientGrip Performance 2 a podle odborníků z německého autoklubu jde o mimořádně vyvážený model, co se všech testovaných kritérií týče. Jako druhý skončil Continental PremiumContact 6, to kdybyste chtěli (v Čechách oblíbenou) produkci německého výrobce. Napište nám prosím do diskuse, jak řešíte přezouvání ze zimních na letní a naopak právě vy, děkujeme!

V jakém termínu budete letos přezouvat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články