Jak nyní dostatečně připravit auto na letošní zimu? Podcenění vás může později stát tisíce korun

Pár hodin práce vám může ušetřit nervy i peníze. Podceněná zimní příprava automobilu vás může v mrazech nemile překvapit a zkomplikovat cestu do cíle.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zima se nám pomalu začíná ozývat a tak není od věci se pomalu zajímat, jak připravit našeho plechového miláčka na toto nejchladnější roční období. Teploty pomalu padají na některých místech i pod bod mrazu a to není určitě příjemná teplota na řešení různých patálií, které s příchodem chladu mohou nastat. Jak se tedy připravit?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Rozdělíme si přípravu na tři části. První částí bude příprava auta, které je celoročně v provozu. V druhé části se podíváme na přípravu aut, která slouží jako víkendové hračky a ve třetí části se podíváme na veterány. Přijde vám, že se o všechny automobily musíte starat stejně? Není to úplně pravda, řada z nich vyžaduje větší přípravu, a tím klade i vyšší nároky na péči od majitele. Pojďme se tedy podívat, jaká jsou obecná doporučení.

Příprava auta, které je provozováno celoročně

Tato část bude zajímat asi naprostou většinu čtenářů. Auto, kterým jezdíme denně do práce, na nákupy, k rodině i na výlety, přece nepotřebuje žádnou zvláštní péči. Stačí ho jednou za čas umýt, občas vysát po dovolené a dodržet nějaký ten servis. To je trochu chyba. Běžně používaný automobil by měl dostávat adekvátní péči vůči tomu, co od něj očekáváte. Většina z denních automobilů parkuje venku. Je tedy vhodné auto připravit například tím, že použijete lůj na gumová těsnění u dveří.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když přes noc spadne ledový déšť, může se vám jednoduše stát, že vám dveře přimrznou. Pak se nedostanete do auta. Nebo dostanete, ale hrozí, že si poškodíte gumové těsnění. Pak vám do auta může i téct. Někteří motoristé používají silikonový sprej na těsnění. Uvážení nechám na vás. Dále je dobré zkontrolovat napětí autobaterie, dolití všech provozních náplní a zkontrolovat nahuštění rezervního nebo dojezdového kola. Není od věci si do auta přiložit smetáček a škrabku na skla. Pro přehlednost si zimní přípravu vypišme v bodech:

  1. Kontrola a stav autobaterie
  2. Dolití provozních náplní, ostřikovače se zimní směsí
  3. Ošetření gumových těsnění dveří a kufru lojem speciálně k tomu určeným. Lze sehnat v hobby marketech.
  4. Kontrola rezervy nebo dojezdového kola – nahuštění pneumatiky
  5. Přiložit škrabku na skla a smetáček. Může se hodit i rozmrazovač zámků
  6. Ošetření skel tekutými stěrači – lépe se skrze okna dívá, lépe stéká voda i špína
iZdroj fotografie: Depositphotos

Víkendová auta, youngtimery a sportovní vozy

Pokud vlastníte nějaké další vozidlo, které slouží spíše pro zábavu než pro denní ježdění, určitě mu věnujete i náležitou pozornost. Vše výše uvedené můžete provést i na vašem víkendovém plechovém miláčkovi. Navíc k údržbě většina majitelů přidává i péči o gumy, čištění interiéru a „zimní servis“. Tím servisem se myslí to, co se v létě rozbilo a nebylo nutné opravovat, tak přichází na řadu v zimním období. Věc je to ale individuální. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit vyčištění interiéru a karoserie automobilu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně většina majitelů počítá s odstávkou vozu na delší dobu, takže například gumy nahustí na vyšší tlak, aby nedošlo k otlačeninám, ploškám na gumách. Na delší odstávku se také většinou vyndává autobaterie a umísťuje se ideálně do suchého, teplého prostředí. I přes odstávku automobilu je dobré s ním i v zimním období vyjet. I v zimě jsou hezké dny, kdy na silnicích není sůl. Automobil je stroj a pohyb mu svědčí. K němu byl i zkonstruován.

Příprava veteránů

Veteránská vozidla jsou svým způsobem dosti specifické automobily. Vůči dnešním vozům jsou sice jednodušší, ale pokud nevíte jak na ně, jsou pro vás složitější. Pokud se bavíme o veteránech jako autech, která za sebou mají 70 a více let, je jejich příprava na zimu dosti podobná přípravě na léto. Dobití baterie, tlak v pneumatikách, kontrola karburátoru, promazání pantů a dalších ohebných součástí, impregnace střechy (kabriolet) atd.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Většina z nich již své stáří tráví ve vytápěných prostorech a ven se podívají spíše zřídka. Vše výše uvedené doporučení ohledně příprav na zimu pak lze aplikovat i zde. Nenechte se ale mýlit, že se s veterány nejezdí v zimě. V Rakousku probíhají zimní rally (Planai Classic), kdy se tyto klenoty historie prohánějí na zasněžených horských silnicích. Taková auta majitelé většinou připravují ve specializovaných firmách. Každopádně u každého veterána je příprava k zimní sezóně individuální podle stavu a uvážení jeho majitele.

Jak připravujete vy vozidlo na zimu?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články