Pro nic na světě nezahřívejte v zimě motor svého vozu, tvrdí světoví odborníci

Zejména v zimním období je zahřívání motoru před jízdou prakticky nutností, ačkoliv řada novějších vozů může vyjet hned po nastartování. Odborníci ale radí, abyste to nedělali.

i Zdroj fotografie: Unsplash.com
                   

Z rozhovoru vyplývá, že kdo nastartuje a nechá hnací jednotku trochu zahřát, vystavuje se riziku jejího poškození. V dlouhodobém měřítku se prý jedná o „tichého zabijáka“, který může poškodit jak motor, tak výfukové ústrojí. Uvádí to odborníci z amerického časopisu Road & Track, který vychází 6krát ročně a patří k uznávaným médiím doma i v zahraničí. Řada čtenářů však vyjádřila s tvrzením redaktorů silný nesouhlas.

Proč má být zahřívání motoru špatné?

Dle odborníků nemá smysl zahřívat vozidla bez karburátoru, neboť takové motory jsou schopny spolehlivě fungovat i za velké zimy. Označili tím vlastně většinu dnešních aut, neboť od karburátoru se upustilo už před desítkami let, kdy jej nahradilo přímé vstřikování paliva. Jednalo se o velmi nepřesné zařízení, k jehož hladkému provozu bylo skutečně mírné zahřátí potřeba, jinak bylo palivo dávkováno ve špatném poměru vůči vzduchu.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Oldschool Chevrolet SUV

Své tvrzení zdůvodňují tím, že při zahřívání může dojít ke smíchání paliva s motorovým olejem, v důsledku čehož se sníží účinnost maziva. To je pro agregát pochopitelně nezbytné, neboť musí zajišťovat, aby nedocházelo k nadměrnému tření mechanických částí. Pokud je ale hlava válců i další komponenty v pořádku, k ničemu takovému by dojít nemělo.

iZdroj fotografie:

Z rozhovoru vyplývá, že kdo nastartuje a nechá hnací jednotku trochu zahřát, vystavuje se riziku jejího poškození. V dlouhodobém měřítku se prý jedná o „tichého zabijáka“, který může poškodit jak motor, tak výfukové ústrojí. Uvádí to odborníci z amerického časopisu Road & Track, který vychází 6krát ročně a patří k uznávaným médiím doma i v zahraničí. Řada čtenářů však vyjádřila s tvrzením redaktorů silný nesouhlas.

Proč má být zahřívání motoru špatné?

Dle odborníků nemá smysl zahřívat vozidla bez karburátoru, neboť takové motory jsou schopny spolehlivě fungovat i za velké zimy. Označili tím vlastně většinu dnešních aut, neboť od karburátoru se upustilo už před desítkami let, kdy jej nahradilo přímé vstřikování paliva. Jednalo se o velmi nepřesné zařízení, k jehož hladkému provozu bylo skutečně mírné zahřátí potřeba, jinak bylo palivo dávkováno ve špatném poměru vůči vzduchu.

Oldschool Chevrolet SUV

Své tvrzení zdůvodňují tím, že při zahřívání může dojít ke smíchání paliva s motorovým olejem, v důsledku čehož se sníží účinnost maziva. To je pro agregát pochopitelně nezbytné, neboť musí zajišťovat, aby nedocházelo k nadměrnému tření mechanických částí. Pokud je ale hlava válců i další komponenty v pořádku, k ničemu takovému by dojít nemělo.

Pozor na namrzlé silnice

Tvrzení vyvolalo celkem vášnivou diskuzi, zda-li je skutečně zahřívání motoru potřeba. U spousty novějších aut (stáří cca 10 a méně let) to zřejmě není nezbytné, zejména co se benzinových motorizací týče. Starší vozidla však mohou mít ve velkých mrazech problém, přičemž „ohroženější“ jsou naftová.

Sněhu letos napadlo hodně

Jste pro, nebo proti zahřívání motoru?

O svůj názor se můžete podělit s ostatními v diskuzi níže.

Pozor na namrzlé silnice

Tvrzení vyvolalo celkem vášnivou diskuzi, zda-li je skutečně zahřívání motoru potřeba. U spousty novějších aut (stáří cca 10 a méně let) to zřejmě není nezbytné, zejména co se benzinových motorizací týče. Starší vozidla však mohou mít ve velkých mrazech problém, přičemž „ohroženější“ jsou naftová.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Sněhu letos napadlo hodně

Jste pro, nebo proti zahřívání motoru?

O svůj názor se můžete podělit s ostatními v diskuzi níže.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články