Může průjezd kaluží poškodit brzdové kotouče i destičky? O kolik zkrátí životnost dalších dílů?

Vjet automobilem do kaluže se nevyplácí. Nejde o to, že by nevydržely brzdy, jsou tady jiná, mnohem větší rizika poškození a nákladů na servis.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Prudké ochlazení materiálu může poškodit jeho strukturu, to je jasný a známý fakt. Mezi řidiči panuje rozšířený mýtus, že brzdová soustava, pokud auto projede kaluží, může být prudkým poklesem teploty poškozena. Navíc s následkem ztráty brzdného účinku a s rizikem dopravní nehody. Skutečně hrozí takto fatální riziko?

Do louže se nejezdí. A nejde o brzdy

Jeden fakt nelze zpochybnit, loužím je třeba se vyhýbat. Samozřejmě za předpokladu, že takový manévr dovoluje dopravní situace a je zcela bezpečný. Má to několik důvodů. Za prvé, není jasné, jak hluboká kaluž je, při velkém rázu do hluboké díry hrozí poškození pneumatiky, ráfku, zavěšení. Za druhé, pod hladinou může být nečekané překvapení, nečistota, kus kovu, cokoli, co může prorazit běhoun obutí. A za třetí, voda, od určité rychlosti, může auto destabilizovat a způsobit v extrému až smyk.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V rovině poškození brzdového systému je průjezd kaluží relativně bez rizika. Když auto vjede do kaluže, tak voda stříká od pneumatiky do stran. Ne přímo na brzdové destičky a kotouče. S tím souvisí i druhá věc, aby došlo ke skutečně prudkému zchlazení, musela by být hladina vody nad kotouči i obložením. To by fakticky znamenal auto ponořené do vody v řádech několika decimetrů. A to v běžné louži nezvládnete, možná při průjezdu nějakou strouhou. A zde by šlo už o risk pro celý automobil, nejenom pro brzdy. 

Popraskání kotoučů hrozí jen u ignorantů

Brzdové destičky i kotouče jsou a navržené, aby fungovaly od prvních metrů jízdy. Příkladem je srovnání se závodními komponenty, které jsou účinnější, na krátkou dobu po čas závodu. Závodní destičky i kotouče zvládnou krátkodobé vysoké zatížení. Zkušenost potvrzuje, že ochlazením lze kotouče poškodit, typickým příkladem je amatérský závodník, který po několika ostrých kolech na okruhu vylil na karbonové kotouče vědro ledové vody. Ano, disky ochladil, ale také značně poškodil. To u běžných brzd na osobním autě nehrozí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Civilní vybavení počítá se změnami podmínek, včetně teploty. Naše auta jsou stavěná na běžný provoz, výrobci počítají s tím, že se mění počasí i teplota. I prostředí jako takové, je běžné, že řidič jede několik hodin, akceleruje a brzdí, a pak jede s autem do myčky. To už je sice situace, ve které je třeba přemýšlet a nechat auto vychladit, než dostane zásah ledové vody z wapky. Ale obecně platí, že při běžném ježdění, včetně deště s kalužemi, by měla brzdová soustava vykazovat pouze běžné opotřebení.

Co vy, vyhýbáte se v autě kalužím?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články