O virtuální realitě se dnes hovoří hlavně v souvislosti se zábavou a hraní her. Nutno však říci, že její využití může být podstatně zajímavější, než jenom v podobě této klasiky. Nyní to vypadá, že by se mohla dostat i do světa autoškol. Alespoň to uvádí několik firem, které se specializují na technologie, které se virtuální reality týkají.
Jako na silnici, přitom v pohodlí domova
Nejde o úplně přelomovou myšlenku, jelikož různé simulátory měla a stále má každá větší a modernější autoškola. Kdo však na takovém simulátoru někdy jel, musí dát za pravdu v tom, že ke skutečnosti má hodně daleko. A právě toto má virtuální realita změnit. Stačí si nasadit brýle a po pár vteřinách se každý přesune na zvolené místo – na silnici do svého auta. Kdo si virtuální realitu někdy vyzkoušel, ten jasně potvrzuje, že dokonale podlehl iluzi o tom, kde vlastě je a skutečnou realitu přestal vnímat.
Toto by mohlo výrazně pomoci k výcviku mladých řidičů, kteří si mohou vše nejprve vyzkoušet bez rizika problémů. A to třeba i v pohodlí domova. Očekává se však, že prvotně budou virtuální realitou nahrazovány klasické simulátory v autoškolách.
Možnost nasimulovat rizikové situace
Virtuální realita může mít oproti klasickému výcviku ještě jednu zajímavou výhodu. Může pomoci nasimulovat celou řadu rizikových situací. Může se jednat třeba o nutnost rychle zabrzdit, může se jednat o simulaci jízdy pod vlivem návykových látek, stejně jako může jít o simulaci klasické nepozornosti, třeba při sledování mobilního telefonu. Budoucí řidič v tu chvíli zjistí, jak blízko je od případné nehody.
Několik autoškol již existuje
Nutno říci, že už i v České republice existují autoškoly, které virtuální realitu využívají a o pořádný krok kupředu posouvají možnosti běžného trenažéru. Kromě toho existují ve světě také online autoškoly, které umožní žákům přípravu i v pohodlí svého domova. Zatím jsou dostupné pouze v USA, ale dá se očekávat, že s postupným vývojem se něco podobného může objevit i u nás. Bude to znamenat revoluci v klasické výuce? Kdo ví, možná ano.