Řidič na videu udělal tu nejnebezpečnější možnou věc. A byl obratem potrestán čtyřmi kamioňáky, bohužel nedostatečně

Některé chyby a přestupky jsou tak závažné, že by měl řidič přijít okamžitě o papíry. Toto je přesně ten případ.

i Zdroj fotografie: S vědomím STOP CHAM
                   

Jsou chyby, které řidiči dělají nevědomky. Nelze říct, že jsou omluvitelné, zejména mají-li fatální dopady, ale jejich závažnost není tak hluboká, jako v případě vědomého a cíleného chování. To je, a mělo by být posuzováno jako závažnější, ne u případů, kdy řidič chybuje, ale nečiní tak záměrně. To, že se nikomu nic nestane, je dílem zázraku či náhody.

Podjíždění v odstavném pruhu zasluhuje tvrdý trest

Normálně bychom po shlédnutí videa řešili, jak nezáleží na tom, odkud kam kdo jede, je jedno, jaké je kdo národnosti, že není podstatné řeč, jakou kdo mluví. Že řidiči kamionů jsou svérázná skupina lidí, kteří drží spolu. Že spolu komunikují spolu, pomáhají si bez ohledu na státní příslušnost, spolupracují. A že pokud je provokují řidiči osobních aut, nedají si to líbit. Na záznamu je ale těžší děsivější skutek než dráždění kamioňáků.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidič Peugeotu 406 dostal za vyučenou, protože vybržďoval kamion. Zasloužil by ale mnohem větší a přísnější trest, než jen ponížení a zpomalení na dálnici. Ne za omezování kamionu, ale za podjíždění odstavným pruhem vysokou rychlostí. Pro to není omluvy, vysvětlení, pochopení. Ať si říká zákon, co chce, ten, kdo toto udělá, by měl přijít o řidičské oprávnění. Co hrozí za jízdu odstavným pruhem?

Hulvát jede pomalu bez rizika, pirát šlape na plyn

Jízda odstavným pruhem je pokutována ve správním řízení do výše 2 000 Kč. V porovnání třeba s Německem je to žalostně málo, tam chápou, jak těžké je to provinění a pokuta je do výše 320 Eur. Problém je, že v odstavném pruhu může stát auto, kterému prasklo kolo či jeho posádka akutně řeší nějakou jinou lapálii a to poslední, co čeká, že rozjetý pirát, který se k nim zezadu přiřítí. 

iZdroj fotografie: iStock

V provozu jsou dvě situace, při kterých řidiči vjíždí do odstavného pruhu. Ta jedna je méně nebezpečná, byť ji lze směle označit za hulvátskou. Jde o vytvoření „soukromého“ pruhu na ucpané dálnici. Dva pruhy stojí, řidič, který ignoruje předpisy, předjede stojící kolonu odstavným pruhem. Jede obvykle pomalu, reálné riziko je relativně malé.

Legálně za krajnicí ano, ale ne u nás

Mimochodem výše zmiňované Německo sice trestá nelegální jízdu odstavným pruhem, umí ale zase v případě ucpané dálnice rozšířit dálnici o jeden pruh, a to právě ten odstavný. Dynamická signalizace na tabulích ukáže piktogramy s jízdními pruhy a nabídne řidičům, aby legálně jeli odstavným pásem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U nás jezdit legálně odstavným pruhem nelze. A nelegálně, to je odsouzení hodný čin. Redakci blízký člověk takto přišel o obě nohy a popis jeho nehody, kterou nezpůsobil, ale která mu převrátila život na ruby, začíná odstavenými auty po nehodě a končí jízdou sanitkou, s amputovanými končetinami. Někde mezi tím si hlavní roli padoucha zahrál řidič, který se rozhodl vjet do odstavného pruhu a nic netušící lidi naboural.

Řidič chtěl vychovávat, sám dostal za vyučenou

Video ukazuje, jak řidič francouzského sedanu podjede kamion odstavným pruhem, přes pravý pruh se před tirákem vrhne doleva a tam zablokuje další kamion. Začátek celé akce není ze záznamu patrný, ale lze usuzovat, že blázen v Peugeotu se chtěl zřejmě pomstít řidiči náklaďáku v levém pruhu za pomalou jízdu. Aby se před něj dostal, provedl vysoce riskantní manévr, ohrozil všechny kolem, včetně posádky auta, která vše natočila na onboard kameru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak už jsme psali v jiném článku, řidiči kamionů spolu komunikují vysílačkami, takže ve chvíli, kdy pirát blokoval auto, další kamioňák už o všem věděl a byl připraven oplatit pirátovi stejnou mincí. Kvůli jednomu hulvátovi pak tři spolupracující kamiony zastavili provoz na dálnici ve všech pruzích. Jen zázrakem se nikomu nic nestalo.

Jak vnímáte jízdu odstavným pruhem vy?

Zdroj: STOP CHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články