Jak si nevědomky ničíme automatickou převodovku: Ignorace základních pravidel později stojí statisíce za opravy

Jezdit s autem se samočinnou převodovkou neznamená nesoustředit se na jízdu. Řidič by neměl podceňovat základní pravidla a měl by o převodovku pečovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řidiči nevědomky ničí automatickou převodovku. Ignorují šest základních pravidel a platí statisíce za opravy
Ovládání samočinného řazení je zdánlivě jednoduché, a i když by se mohlo zdát, že není co zkazit, opak je pravdou. Automatická převodovka je poměrně komplikovaný systém. Jako takový vyžaduje nejenom předepsaný servis, ale také zodpovědný přistup. Šlapat na brzdový nebo plynový pedál nestačí, řidič musí být vice angažován a k převodovce se chovat s citem. Co je zapovězeno v autě s automatem dělat?

Akcelerace hned po nastartování

Nikdo nečeká, a nebylo by to ani správné, že po nastartování bude řidič sedět za volantem a čekat, než se auto zahřeje na provozní teplotu. Správné je nastartovat a jet. Tedy přesněji řečeno, nastartovat, dát autu pár sekund, aby se všechny systémy probraly k životu. Pak klidně přesunout volič převodovky do polohy D a vyrazit. Přístupem, kdy řidič startuje, téměř zároveň tlačí volič do pozice D a rovnou šlape na plyn, auto nadměrně zatěžuje a opotřebovává.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vyřazování na neutrál při jízdě z kopce a na křižovatce

Ten, kdo chce za každou cenu šetřit palivo, vyřazuje pravidelně při jízdě z kopce z polohy D na neutrál. Je důležité vědět dvě věci. První, moderní auto při brzdění motorem odstavuje dodávku paliva a žádné nespotřebovává. Druhá, změny mezi jednotlivými „stupni“ na voliči jsou pro systém více zatěžující, než se obecně ví. Řidič by měl mezi D, N a R volit ideálně pouze když auto stojí a motor běží na volnoběh.

Liný řidič, holé neštěstí. A opotřebování převodovky

Vyřazovat z D na N není vhodné ani když auto zastaví na křižovatce a řidič čeká, než na semaforu padne zelená. Někdo pravidelně s automatem přijede na světla, zastaví, přeřadí na P, protože je líný stát pravou nohou na brzdě. A to je špatně. Dochází k opotřebovávání spojky a brzdících pásů v převodovce Lepší je nechat zvolenou polohu D a stát na brzdovém pedálu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řazení ve vysokých otáčkách

Jak už bylo řečeno, vyřazovat z D na N nemá smysl. A je důležité zpětně řadit D ve správných otáčkách. Pokud jede řidič s vyřazením na neutrál, když pak chce znovu akcelerovat, nesmí být otáčky příliš vysoké. Když už, tak se vyplatí ušetřit převodovku šlápnutím levou nohou na brzdu. Následně zařazením voliče do polohy D, přidáním plynu pravou nohou a uvolněním brzdy. Hydroměnič tak lépe zvládne změnu režimu.

Zařazování zpátečky, když auto nestojí

Velkou chybou je, když řidič chce couvat a zvolí pákou polohu R ještě předtím, než se auto zcela zastaví. Při zastavení kol se zastaví i planetová soukolí v převodovce. Pokud vůz nestojí a dojde ke změně z D na R, vyvolá to nadměrné tření mezi brzdícími pásy a bubny. Životnost převodovky se razantně zkrátí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řazení P před zastavením

Přesunutí voliče převodovky do polohy P aktivuje v převodovce parkovací západku. Ta usedne do svého ozubeného kola za účelem zamezení dalšího pohybu automobilu. Pokud však řadí řidič P ještě za pohybu auta a nečeká na úplně zastavení, zub nezaskočí plně do západky a může se zlomit. Dalším zásadou, která s tím technologicky souvisí, je parkování v kopci pouze se zvoleném P, bez parkovací brzdy. Není-li parkovací brzda aktivována automaticky, je důležité ji vždy po zaparkování zapnout.

Jak se chováte k převodovce vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články