Zkušení řidiči vozí v autě rychlovarnou konvici a mají ji vždy po ruce. Ze zřejmého důvodu

Co dělat, když nejde povolit zničený šroub? Vhodnou pomůckou mže být ponorný vařič, popřípadě rychlovarná konvice.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Domácí kutil a automechanik samouk dříve či později na razí při údržbě auta na poškozený spojovací materiál. Šrouby a matice, zejména ty vystavené vlivu prostředí, ztratí svou původní strukturu, pevnost, konzistenci. Spečou se. Prostě se spojí v jeden kus a je téměř nemožné povolit je a rozšroubovat. Někdy je jedinou možností vzít paličku, sekáč a matici odseknout. A pak celé místo, včetně spojovací technologie, renovovat.

Bez ohřevu některé staré spoje nejdou rozpojit

Zničený spoj je vhodné provlhčit vhodnou chemikálií, nabízí se všemocné WD-40, ale ani to, hlavně u silně zničeného materiálu, nemusí zafungovat. Zkušený řemeslník ví, že je takto postižené místo zapotřebí napustit penetrační kapalinou a poté zahřát. S první částí se dá samozřejmě souhlasit, druhá část však není tak jednoduchá, zahřívání materiálu podléhá určitým technologickým postupům, a hlavně bezpečnostním opatřením.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Je třeba si uvědomit, že pokud je něco napuštěné tekutinou na bázi lihu či oleje, při zahřátí to může snadno vzplát. Zapovězené pro práci tak jsou veškeré hořáky s otevřeným plamenem. Problémem je také místo určené k ohřevu. V motorovém prostoru jsou nádržky a hadičky z hořlavého materiálu, navíc s náplněmi, které se lehce vznítí, olejem, benzínem. Variantou pro bodové zahřátí může být horkovzdušná pistole, ale ani ta není bez rizika.

Zahřívání otevřeným plamenem je značně nebezpečné

Rychlovarná konvice je v případě potřeby ohřevu bezpečnější. Horká voda pomůže zahřát požadované místo, i zde je potřeba vnímat bezpečnostní rizika. Nelze vzít litr vroucí vody a ten vylít jen tak do motorového prostoru. Zahřívat lze například tak, že se postižené místo obloží textilií a ta se pomalu napouští horkou vodou. Na vlhkost je velká část automobilu připravena, na vysoké teploty v určitých místech také.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pozor ale, kombinace obojího, tedy horka a vody, není pro automobil přirozená. Někteří kutilové používají drátěné spirály zapojené do zásuvky s 230 V, další riskantní věc. Či ponorné vařiče známe z dřívějších dob, nadšenci do kempingu by mohli vyprávět, ale to se opět posunujeme do oblasti rizika. Ve výsledku musí řidič připustit, že některé operace v domácích garáži lze uskutečňovat jen obtížně a výše uvedený postup je nutné brát s nadhledem a značnou rezervou.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jak byste starý spoj zahřáli vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články