Rychlostní radary nemusí jenom trestat. Ten v Nizozemsku odměňuje penězi

                   

Pokud je někde rychlostní radar a naše jízda neodpovídá předpisům, je třeba počítat s tím, že nám může přijít nemalá pokuta za překročenou povolenou rychlost. Přesně takto dnes funguje v podstatě každý radar. Tedy až na jeden, který se nachází v Nizozemsku. Jedná se o celosvětový unikát, jelikož tento radar netrestá, ale odměňuje.

Za jízdu podle předpisů finanční odměna

Už při instalaci tohoto radaru se rozhodlo, že bude fungovat obráceně. Bude odměňovat za jízdu podle předpisů. Pokud radar zaznamená vozidlo, které jede podle předpisů, bude to znamenat odměnu. A to ve výši 10 eurocentů za jeden takový bezpečný průjezd. Jedno vozidlo může v rámci jednoho dne vydělat až 50 eurocentů. Dále už peníze za bezpečný předpisový průjezd načítány nejsou.

Kam peníze míří?

Máte otázku na to, kam peníze takto vydělané míří? Jak se dostanou k řidičům konkrétních aut, která jela po dané silnici smrti předpisově, a tak přispívala k bezpečnosti? Konkrétní majitel ani provozovatel vozidla finance nedostane. Ty jdou na společný fond, odkud je mohou řidiči daných vozidel poslat na vybraný účel. Ten je samozřejmě charitativní. Jde tak o zajímavý koncept, kdy lidi nepřímo přispějí na charitu, a ještě mohou ovlivnit i to, kam budou právě jejich peníze poslány.

Funguje to dobře

Když se podíváme do roku 2008, kdy byl tento unikátní radar v Nizozemsku instalován, tak za první tři týdny se vydělalo velmi dobrých 500 euro. To pouze potvrdilo fakt, že řidiči mají větší motivaci jezdit předpisově. Nebojí se pokuty, ale chtějí něco udělat pro společnost.

Zkuste ho i vy. Stačí si udělat výlet

Pokud byste si ho chtěli vyrazit vyzkoušet, najdete ho v Helmondu v Severním Brabantsku. Sem byl instalován už v roce 2018. A to na jednu ze silnic, která byla statisticky nejrizikovější z důvodu mnoha dopravních nehod, které měly i fatální následky. Rozhodlo se proto, že se zde nainstaluje radar, který však bude mít jinou funkci než tu klasickou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články