Škoda Octavia TDI je ekologičtější než elektromobily! Evropská unie má velký problém

Organizace podléhající Evropské unii provedla důkladné testy elektromobilů a porovnala je se Škodou Octavia TDI.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Kritéria byla údajně nastavena tak, aby doložila menší dopad elektromobilů na životní prostředí. Jenže, pokud měly testy ukázat, že jsou elektrická auta ekologičtější než diesely, tak výsledky přinesly pravý opak.

Nejde o spotřebu, ale energetickou náročnost

V rámci Euro NCAP byl spuštěn program s názvem Green NCAP. Ten se nezaměřuje na nárazové testy, ale zkoumá množství skleníkových plynů a energetickou náročnost jednotlivých vozů. Asi poprvé v historii byl zkoumán celý životní cyklus automobilu, od výroby přes provoz až k sešrotování. Předpoklad byl, že auta budou jezdit 16 let a najedou 240 000 km.

iZdroj fotografie: Ford

Nešlo o realistické testy, ale složité výpočty a výzkum se týkal 61 vozů různých značek a pohonů. V celkové spotřebě energie se stala vítězem Škoda Octavia Combi 2.0 TDI se spotřebou 164 MWh za uvedené období. To je méně než u Toyoty Prius Plug-in Hybrid (167 MWh) či plně elektrického Fiatu 500e (171 MWh). 

Diesel pokořil elektřinu

Pokud jde o emise CO2, tak zde české kombi ztrácí, logicky v konfrontaci s motory, které mají buď nízké, anebo nulové emise. Jenže spalovací motor vydrží s přehledem jezdit 16 let, zatímco elektromobil už v té době bude mít pravděpodobně dojezd v řádech kilometrů a bude na hranici své životnosti.

Výše uvedené výsledky platí pro automobily vyrobené v roce 2021. Program porovnával i auta o rok starší, mezi těmi najdeme třeba Renault Clio se spotřebou energie 187 MWh, či plně elektrický Renault Zoe s energetickou spotřebou 188 MWh. Za nás je toto docela „rána“ pro všechny, kteří upřednostňují elektromobilitu bezhlavě jako jedinou správnou cestu za čistší dopravou.

Jaký je váš osobní názor na restrikce EU?

Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články