Našli opuštěný sovětský náklaďák ZIL, který stál na dvoře 20 let a pokusili se ho nastartovat

Kdo by chtěl startovat starý náklaďák ze SSSR? Snad jen parta nadšenců, aby dokázala, že šlo o odolnou a trvanlivou techniku.

i Zdroj fotografie: S vědomím Combat Crew
                   

Výčet pozitivních věcí, které dala země za Uralem světu, není pravda moc velký. Zmiňovat záležitosti jako jsou Gulag, Velká říjnová socialistická revoluce, hladomor či poprava cara by jen podpořilo nevalný dojem o tom, jak na tom Sovětský svaz v minulém století byl. Plnění fiktivních norem na 127 % nebo umění podojit kozla se mezi dary lidstvu nepočítají. Snad jen hra Tetris, která v roce 1984 vznikla v Sovětském svazu, je něčím skutečně neškodným, kladným a globálně milovaným.

Dobré věci ze SSSR lze spočítat na prstech jedné ruky

U aut, abychom se držely našeho odvětví, šlo většinou o nedokonalé pokusy kopírovat západní produkci. Motoristé v Československu měli možnost se s vozy vyrobenými v SSSR seznámit a užívat je. Pro auto je to nejhorší, pokud stojí na místě a nejezdí. Pro ojetiny platí, že v nejlepší kondici je to auto, které pravidelně jezdí, je udržované, dostává pravidelný servis.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud člověk narazí na vůz, který dlouhodobě stojí, je bez servisu, pak se vyplatí dát od něj ruce pryč. To se týká potencionálních zájemců v autobazarech, popřípadě hledajících v soukromé inzerci. Tady ale máme jednu specialitu, která se vymyká všem standardům. Auto, které sice asi jako zájemce o ojetinu stále nechcete, ale zájem nadšence do aut jistě vyvolá. ZIL je automobilka původem ze Sovětského svazu.

ZIL nepřekonal hranice SSSR, dnes je téměř zapomenut

Začínala pod názvem ZIS, kdy „S“ odkazovalo na Stalina. Když ale došlo k odsouzení kultu jednoho z největších masových vrahů lidských dějin, byl závod přejmenován na ZIL. Moskevská automobilka vyráběla luxusní limuzíny pro komunistické vládni činitele, a také nákladní auta. Oficiálně zanikla v roce 2013 a dnes pokračuje pod upraveným názvem jako soukromá společnost.

iZdroj fotografie: S vědomím Combat Crew

V době Sovětského svazu ZIL vyráběl nákladní automobily, které byly v podstatě nesmrtelné. A to se pokusili dokázat Youtubeři z kanálu Combat Crew tím, že se rozhodli nastartovat ZIL, který dlouhé roky stál zapomenutý, bez povšimnutí takříkajíc ležel ladem.

Nastartovat auto po deseti letech stání nelze. Nebo ano?

Starý sovětský náklaďák ZIL-130 byl kdesi na dvoře 20 let zcela opuštěný. Podle autorů videa byl sice několikrát přemístěn, ale v posledních deseti letech nebyl vůbec startován. Nadšenci se rozhodli stroj nastartovat a vyzkoušet, jestli se jej podaří po takové době oživit. Bude vůz po lehkých „resuscitačních“ procedurách provozuschopný? Bylo nutné připojit baterie, načerpat palivo, nahustit pneumatiky a odstranit netěsnosti v chladícím systému.

Pak bylo teoreticky staré nákladní auto připraveno k jízdě. Převodovka a řízení se zdály být v pořádku, nicméně je faktem, že motor je odepsaný, do klikové skříně se dostává voda z chlazení. Což je chyba předchozích majitelů spojená s nevhodným skladováním a dlouhodobým odstavením vozu. Korektně je třeba přiznat, že to nijak nesouvisí s tím, jak je či není vůz trvanlivý a odolný. Video ukazuje pokus o oživení starého ZILu a jeho průběh. Jak vše dopadlo?

Co si myslíte o autech ze SSSR?

Zdroj: Combat Crew
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články