SUV jsou pro chodce riziková. Padají návrhy na zákaz vjezdu do měst

                   

Vozy SUV se těší velké popularitě, ale zároveň nelze opomíjet i to, že v běžném provozu mohou být rizikovými auty. Srážka s cyklistou, nebo dokonce chodcem, může mít často fatální následky. A řada již způsobených nehod to potvrzuje. Proto padají i návrhy na to, zakázat jim vjezd do měst.

Obrovská popularita vozů SUV

Že jsou vozy SUV velmi populární, to jasně potvrzují statistiky. V roce 2018 jich v Evropě jezdilo kolem 35 procent. V loňském roce už to bylo 41,7 procent. To jenom potvrzuje to, že vozy SUV poměrně výrazně vytlačují ze silnic klasické a desítky let známé karosářské verze jako hatchback nebo sedan. Zároveň se však s jejich popularitou objevují i rizika.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Problémy při nehodě

Velkým problémem vozů SUV je určitá nebezpečnost při nehodě. Zatímco pasažéři ve velkém autě jsou celkem dobře a slušně ochráněni, tak pro ostatní může mít srážka fatální následky. Jde hlavně o situace, kdy dojde ke srážce například s chodcem, nebo cyklistou. I proto Evropská rada přichází s možným návrhem a apeluje na města, aby zakázala vjezd velkých SUV, hlavně do míst, kde se ve větší míře pohybují chodci.

Nejenom, že velká SUV v případě nehody nedají chodcům šanci. Z řadu vozů je také horší výhled a stoupá riziko, že lze chodce, hlavně potom dítě, snadno přehlédnout. Proto Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) navrhuje popřemýšlet nad zákazem. Třeba podle celkové hmotnosti vozidla, nebo podle testů Euro NCAP, které pomohou určit, které SUV je pro chodce bezpečné a které nikoliv.

Rizika skutečně existují

Pokud se z Evropy podíváme do USA, na zprávu odborníků z IIHS, musíme říci, že nárůst nehod kde figurovala SUV a také chodci stoupl v letech 2009 – 2016 o celých 81 procent. Jde pochopitelně ruku v ruce s nárůstem těchto vozidel na silnici.

I z Evropy máme zajímavá čísla, která ukazují, že až 21 procent účastníků silničního provozu, kteří zemřou na silnicích, jsou chodci. A právě to, kdo je druhým účastníkem nehody velmi často ovlivní, zda chodec přežije, nebo nikoliv.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Není to jenom nebezpečí pro chodce. SUV i více znečišťují

Dobrým argumentem pro zákaz SUV je i to, že jsou také většími znečišťovateli. Důvody jsou jednoduché. Vozy jsou velké a těžké a tak je třeba dodat k rozjezdu více výkonu a točivého momentu, než u běžných vozidel. To pochopitelně znamená i možnou větší spotřebu paliva a tedy více škodlivin. A jelikož města se znečištěním často bojují, může být takový zákaz jednou z cest, jak vyřešit hned dva problémy, které se měst týkají.

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články