Tankovat s běžícím motorem lze, ale experti to nedoporučují

                   

Vozy se spalovacím motorem stále dominují světu. Abychom s nimi dojeli tam, kam potřebujeme, je třeba čas od času doplnit palivo. Tedy natankovat. I když se na čerpání nafty nebo benzínu nejeví nic složitého, může nastat pár situací, kde lidé nemají jasno. Jednou z nich je otázka, zda je možné tankování s běžícím motorem. Odpověď na tuto otázku je celkem jednoduché. Možné to samozřejmě je, ale obecně to není příliš doporučováno.

S tankováním při zapnutém motoru je spojena řada mýtů

Nutno říci, že se někde dost možná setkáte s názory na to, že to může být velmi nebezpečné, a to jak pro vaše auto, tak i pro celou čerpací stanici, kde zrovna stojíte. Prvním mýtem je to, že vlivem čerpání paliva dojde k většímu víření nečistoty, které se následně dostanou do motoru. Realita je ale taková, že než palivo dojde do motoru, prochází přes filtry, které něčemu takovému zamezují. Pravdou sice je, že k víření nečistot během tankování dojít může, ale to není o nic menší než takové, které vzniká během jízdy, a to ať už z důvodu zrychlení a zpomalování, nebo z důvodu zatáčení.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Dále je tu ještě druhý mýtus, který upozorňuje na možné riziko požáru, pokud by benzin z nádrže vytekl ven, a dostal se třeba k horkému výfukovému systému. Pravdou je, že to může být opravdu velmi horké. Rozdíl teplot mezi tím, kdy máme zapnutý motor, mezi tím kdy ho vypneme a do minuty započneme tankování, je ale tak malý, že i tento důvod proč by se nemělo tankovat s běžícím motorem, je v podstatě mýtus.

U některých vozidel to jít nemusí

Jsou také vozy, u kterých je tankování s běžícím motorem neproveditelné. Možná je to náhoda, možná je to záměr automobilek, aby k něčemu takovému nedocházelo. Máme na mysli situaci se zámkem na víčku nádrže. Pokud je klíček v zapalování, nemáme možnost otevřít nádrž. Teprve až když vypneme motor a vyndáme klíček, můžeme dojít k nádrži a tu otevřít. Ano, je tu samozřejmě možnost víčko na nádrži nezamykat, ale v takovém případě hrozí riziko, že nám ji přes noc nějaký nenechavec odčerpá, aby ušetřit pár stovek na svém palivu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Potom je tu ještě spíše úsměvná možnost, že otevřeme nádrž, vrátíme klíček do zapalování, nastartujeme auto a potom začneme s tankováním. Zde by ale spíše zůstával rozum stát nad tím, kdo by něco takového dělal.

Roli může hrát tlak v nádrži

Dobré je připomenout, že v nádrži s palivem může být určitý tlak. Ten se vlivem otevření víčka a tankování může v danou chvíli měnit, což by mohlo způsobit různá varovná hlášení některých senzorů. Na druhou stranou ani toto není žádnou výraznou překážkou v tom smyslu, že by tankování s nastartovaným vozem bylo nemožné. Obvykle daná kontrolka po vyrovnání tlaku zhasne. Na druhou stranu jsou i případy, kdy by bylo nutné ji vymazat prostřednictvím napojení na diagnostiku, což může být v budoucnu zbytečnou komplikací.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Odborníci to přece jenom nedoporučují

Jak vidíte, tankovat se zapnutým motorem jde a během něho v podstatě nehrozí jakékoliv výraznější bezpečnostní, nebo technické problémy. Přesto odborníci něco takového nedoporučují, už jenom z principu. Podobně na tom jsou i doporučení ze strany automobilek, které do svých návodů většinou také zakomponovali pasáž, která se týká toho, že jejich vůz je třeba tankovat jenom s vypnutým motorem. Podobná nařízení můžete najít i ve formě piktogramů nebo varovných sdělení také na samotných čerpacích stanicích. I když tedy za daného stavu bez problémů natankujete, je zbytečné dělat si do budoucna jakékoliv problémy jenom proto, že jste něco podobného chtěli zkusit, protože vám to několik posledních let vrtalo hlavou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články