Tři auta, která věkem patří mezi staré ojetiny. Stojí půl miliardy korun a jsou kosmicky rychlá

Automobilky ukázaly, že lze dostat legálně techniku závodních aut na veřejné silnice. Dnes už by to asi neprošlo.

i Zdroj fotografie: S vědomím Carfection
                   

V devadesátých letech byla postavena tři supersportovní auta. McLaren F1, Porsche 911 GT1 a Mercedes-Benz CLK GTR. Jako první se objevil McLaren a představoval doslova šok, když téměř smazal rozdíl mezi silničním a závodním autem. Premiéru měl v roce 1992, tři roky na to debutoval v závodní kategorii GT1. O rok později bylo představeno Porsche 911 GT1 a o další rok později dorazil a Mercedes-Benz CLK GTR.

Motory V12 patří dávné minulosti

Úvod videa patří vývoji a soutěžní historii aut. A také analýze mechanických dílů a výkonu. McLaren tehdy oslnil dvanáctiválcem s výkonem 636 koní a točivým momentem 650 Nm. S maximální rychlostí 386 km/h a zrychlením z 0 n 100 km/h za 3,2 sekundy děsil monoposty F1 i kosmický program NASA. 

iZdroj fotografie: McLaren

Porsche dokázalo zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4,0 sekundy, disponovalo přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 544 koní a točivém momentu 600 Nm. Mercedes-Benz CLK GTR, stejně jako McLaren F1, používal motor V12, měl výkon 612 koní a točivý moment 775 Nm.

V kabině je vše podřízeno jízdě

Na těchto autech byl kromě neskutečného výkonu zajímavý jejich interiér, striktně zaměřený na jízdu. McLaren měl třímístné uspořádání s řidičem uprostřed, zatímco Porsche a Mercedes mají interiér, který působí tradičněji. Nicméně ochranný rám Porsche komplikoval nastupování a vystupování a dveře Mercedesu byly tak malé, že výrobce musel navrhnout odnímatelný volant.

Cena Porsche a Mercedesu jsou v porovnání s McLarenem přijatelné, Porsche 911 GT1 se občas objeví v aukci, cenu lze stanovit v přepočtu asi 50 milionů Kč. Mercedes-Benz CLK GTR by se v aukční síni prodal pravděpodobně za 200 milionů Kč. A McLaren F1, tam se bavíme zhruba o 440 milionech Kč.

Které z nich byste chtěli mít v garáži?

Zdroj: Carfection
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články