Trpíte při odbočování doleva? Na novém typu křižovatky nebudete.

                   

Geniálně jednoduché řešení

Křižovatka nazvaná Diverging Diamond Interchange (ve tvaru „rozděleného diamantu“) se skládá z jízdních pruhů, které postupně směřují automobily k levé nebo pravé straně, aniž by po nich vyžadovaly, aby se křížily s ostatním provozem. I když to možná vypadá poněkud komplikovaně, je to vlastně jednoduchý koncept. Principem řešení je obrácení dopravy v místě, kde vedlejší cesta křižuje dálnici. Řekněme například, že jedete z jihu na sever. Když přijedete na křižovatku, může vás zastavit červená na semaforech a necháte projet auta jedoucí opačným směrem. (Jedná se o jediné místo, kde se dopravní toky navzájem křižují.) Pokud chcete odbočit vpravo, máte na to odbočovací pruh, který se napojí na silnici pro vozidla jedoucí na východ. Pokud chcete odbočit vlevo, prostě pokračujete na nájezd, který směřuje na západ. Tím pádem odpadá potřeba semaforového intervalu pro odbočování doleva a doprava je plynulejší.

O třetinu méně bouraček

Od roku 2009 byl tento koncept realizován už na 62 křižovatkách ve 22 amerických státech a funguje skvěle. V nedávné studii porovnávající data o nehodách před a po zavedení těchto křižovatek, zjistili výzkumníci, že celkový počet havárií se snížil o 33 %, a nehod, při nichž došlo ke zranění, se stalo dokonce o celých 41 % méně. Důvodem je zejména fakt, že na tomto typu křižovatky je pouze 14 rizikových bodů, oproti 26 na klasickém konceptu.

Od seminární práce k ulehčení dopravy

Rozdělený diamant byl v USA popularizován Gilbertem Chlewickim, zakladatelem Advanced Transportation Solutions , plánovací a stavební firmy zabývající se dopravou. Chlewicki napsal o tomto konceptu v roce 2 000 jako student doktorského programu semestrální práci a od té doby věnuje podpoře svého návrhu hodně času a úsilí. Publikoval o něm několik studií a prezentoval jej na konferencích v USA a Kanadě. První taková křižovatka v USA byla vybudována ve Springfieldu v Missouri v roce 2009 (Ve Franci, kde přitom preferují kruhové objezdy, jich několik bylo už od sedmdesátých let) a Chlewicki se osobně zúčastnil slavnostního přestřižení pásky. V průzkumu, který se uskutečnil po jejím otevření, uvedlo 95 % dotazovaných řidičů, že od okamžiku otevření nové křižovatky docházelo k méně dopravním zácpám a 97 % respondentů se cítilo bezpečněji.

Dočkáme se i u nás?

Podle mapy na Chlewickiho oficiálním webu pro plánování, se chystá výstavba mnoha dalších takových křižovatek, většina z nich ve státech amerického středozápadu. My ostatní si budeme dále užívat utrpení s odbočováním doleva, v lepším případě si postojíme před kruhovými objezdy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články