Velmi vzácný „japonský Hummer“ od Toyoty je na prodej, v lecčems překoná i originál

Původní Hummer H1, vzniklý konverzí z vojenského „Humvee“ bude už navždy legendou. Jeho japonský klon s logem Toyoty jej pak dokonce v něčem ještě překonává.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
i Zdroj fotografie: S vědomím Cars and Bids
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Že byl Hummer ve své původní, první reinkarnaci značené „H1“ opravdovým zjevením dnes už není pochyb. Jen velmi lehce „zcivilněný“ vojenský speciál HMMWV, přezdívaný Humvee, byl náhle zcela legálně dostupný i „civilům“, klidně i s „modrou knížkou“. Chtěli jste se cítit jako vojáci při operaci Pouštní bouře? Chtěli jste místo trapných mobilních telefonů slyšet opravdovou vojenskou vysílačku? A smát se všem terénním Mercedesům Třídy G nebo Toyotám Land Cruiser?

Přes den úředník v korporátu, odpoledne „voják“ ve válce

To všechno bylo v Hummeru H1 náhle možné, a kdykoli dostupné. Není divu, že mnoho tatínků od rodin, nosící v sobě stále duši skauta a/nebo vojáka (doplňte podle míry pacifismu) nakonec neodolalo a postavilo si širší pergolu, nebo širší garáž. Do té standardní, úzké se totiž Hummer H1 se svojí šířkou 2197 mm neměl šanci vejít. Aby si pak nakonec slavnostně jeden exemplář zakoupili. Pravdou je, že tohle auto je zcela mimo jakoukoli kategorii, a už jen jeho zaparkování v garáži pro mnohé hodně znamená.

iZdroj fotografie: Hummer

Není pochyb, že podobně celou situaci vnímali i u Toyoty, kde se na terénní vozidla desítky let specializují a jejichž Land Cruiser se stal ikonou mezi offroady. Stejně jako se pickup od Toyoty stal oficiálním vozidlem všech guerillových armád, Al Kájdy a tzv. Islámského státu současně. Zkrátka služebák, knihu jízd máš v kastlíku, nezapomeň dotankovat (a tankuj jedině na „Onu“, musíme šetřit) a až to budeš vracet, klíče nech ve skříňce u dveří. Zkrátka jako v každé běžné firmě, pořádek musí být. I v Al Kájdě.

Vojenská auta mívají mnoho společných znaků

Najednou ale vedle Hummeru H1 vypadaly i ty nejdrsnější Land Cruisery jako zmenšený model. Co s tím? Nenecháme se zahanbit, a uděláme to mega! Nevíme, jestli nějak podobně vznikal Mega Cruiser, pravdou je, že podobnost s Hummerem H1 není zřejmě jen náhodná. Ono vymyslet revoluční konstrukci pro opravdu schopný off road dost dobře nejde, terén je všude na světě stejný. Tedy v zásadě neexistující přední převis, schopný pohon všech kol a robustní konstrukci. A můžeme vyrazit.

iZdroj fotografie: Toyota

Oproti americké předloze Toyota osadila svůj Mega Cruiser Stroj 4,1litrovým turbodieselovým motorem o výkonu 155 koní a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Na první pohled se to může zdát málo, ale celková hmotnost Mega Cruiseru není nijak „mega“: 2,8 tuny je na tak velké a robustní auto přijatelná hodnota (Hummer H1: pohotovostní 3245 kg, celková 4672 kg). To vše při délce 5 090 mm, šířce 2 170 mm a výšce 2 075 mm, spolu s rozvorem 3 395 mm. 

A podobný příběh „armádní konverze“, jaký byl na počátku Hummeru H1 je i u jeho japonského klonu: i Toyota Mega Cruiser byla totiž původně vyráběna pro armádu, teprve v roce 1996 se objevila civilní verze. Celkem bylo vyrobeno asi 3000 kusů, ale pouze 200 z nich bylo uvolněno do volného prodeje. A většina z nich je v Japonsku. To z něj činí opravdovou vzácnost. Na aukci Cars and Bids, uvedené pod článkem je aktuálně jeden k mání. Pro někoho, kdo se zaměřuje na raritní vojenskou techniku, by to nemusel být špatný tip.

Názor AutoŽivě:

Konverze z vojenského HMMWV na civilní Hummer H1 byla opravdu revolučním počinem, velkou zásluhu na ní tehdy měl známý herec a tehdejší guvernér Kalifornie Arnold „Arnie“ Schwarzennegger, který si také pět kusů H1 zakoupil.

Nicméně tak trochu vojenská motorizace , složená z šesti a sedmilitrových motorů, benzínových stejně jako naftových byla jedním z důvodů, proč výroba nakonec skončila. Uživit takového otesánka bylo v dobách zvyšujících se cen paliv zkrátka hodně i na Ameriku. Inu, vojáci tankují jiným způsobem, a hlavně ne za svoje…

Klon Hummeru H1 od Toyoty je pak právě svým motorem v tomto směru zajímavější. Čtyřlitrový turbodieselový šestiválec je známou a prověřenou jednotkou, jejíž nároky na palivo mohou být proti Hummeru klidně i poloviční. Své k tomu řekne i nižší hmotnost, stejně jako precizní zpracování od Toyoty. Ve finále by pak soužití s takovýmto „skoro Hummerem“ mohlo být jednodušší, než s originálem. Kdo by to řekl.

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Jak se vám zamlouvá „jedničkový Hummer“ od Toyoty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články