Mechanik vyzdvihl zdánlivě neškodné zlozvyky řidičů. Negativním vlivem dokáží životnost převodovky zkrátit až o čtvrtinu

Přestože stále více automobilů na českých silnicích je vybaveno automatickou převodovkou, drtivá většina jich však má manuální. Je sní více zábavy, ale pozor na to, jak s ní zacházíte.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Přestože automatická převodovka nabízí větší komfort, s manuálním řazením je větší zábava, pod rukama cítíte, jak ovládáte všechno, co ovlivňuje dynamiku jízdy. A nad ten pocit prostě není. Řidiči se ale dopouštějí několika chyb, které dost zkracují životnost manuálních převodovek. Mezi nejčastější prohřešky patří odkládání ruky na řadicí páku, používání spojky místo brzdy, stání „na spojce“, podtáčení motoru nebo odkládání nohy na spojkový pedál.

Odkládání ruky na páku a nohy na pedál

Převodovka při takovém zacházení trpí. Když třeba odkládáte ruku na řadicí páku, způsobuje to mimo jiné poškození vidlic. Každý dobrý řidič poradí mít ruce na volantu, a to nejen kvůli bezpečnosti jízdy. Zbytečně se namáhá převodovka.Ruka vyvíjí tlak na na táhla a jimi na vidličky, kterými se v převodovce volí jednotlivé stupně rychlosti. Může vznikat přílišné tření mezi vidličkami, které jsou statické s pohyblivými ozubenými koly,“ varuje mechanik Piotr Gawlas.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle něho to znamená možné opotřebení třením, ale také zbytečné zahřívání převodového soukolí a s tím i oleje. Suma sumárum, převodovka pak nemusí vydržet tak dlouho, jak by mohla. Podobné je to i s odkládáním nohy na pedál spojky. I když kousek od něj vlevo je místo, kam si řidič nohu může odložit, většinou končí na pedálu. Záleží na nastavení odporu pedálu, ale každopádně se tím opotřebovává spojkové ložisko.

Nestůjte na spojce na světlech

Pokud stojíte na křižovatce, je dobré vyřadit na neutrál a spojku uvolnit. Stát na pedálu spojky se zařazenou rychlostí není pro převodovku žádný med. Není totiž stavěná na to, aby se na ní dlouze stálo. „Když necháte zařazeno a zůstanete stát na spojce, namáháte spojkové ložisko. To je stavěno pouze na krátkodobé zatížení. Když ho zatěžujete třeba i minuty, zvyšujete jeho opotřebení,“ vysvětluje mechanik. Podle něho při opravách převodovek není výjimkou, že  spojkové ložisko odejde po 100 tisících kilometrech.

Populární prohřešek je také držení auta v kopci pomocí lehkého prokluzu spojky. „To je pro převodovku nejhorší, když prokluzuje ve chvíli, kdy nemusí. Dochází k nadměrnému tření a opotřebení. Pokud má dlouho vydržet, má prokluzovat jen minimálně při rozjezdu nebo řazení, ale né zbůhdarma v kopci nebo na semaforu,“ upozorňuje Gawlas s tím, že se tak životnost převodovky podstatně zkracuje a její výměna není banální záležitostí.

Chcete zrychlit? Podřaďte

Řidiči se tomu mohou jednoduše vyhnout tím, že se naučí pro rozjezdy do kopce ovládat pedál brzdy a plynu současně pravou nohou, což se může hodit i při zařazení meziplynů při brzdění. Případně použít ruční brzdu nebo rychlé přešlápnutí z brzdy na plyn. Všechno je podle mechanika lepší, než trápit spojku. Mechanik upozorňuje i na podtáčení motoru, tedy když při nízkých otáčkách řidič chce, aby motor rychle akceleroval.

„To škodí hlavně motoru, ale vibrace zatěžují celou pohonnou soustavu,“ uvedl automechanik Gawlas. Doporučuje proto, aby řidiči nebyli líní a pokud chtějí zrychlit, nezbývá než podřadit o jeden nebo dva rychlostní stupně. Opravy převodovek jsou málokdy jednoduché a rychlé. Obvykle se musí celá demontovat, což generuje vysoké náklady na opravu. „Kromě toho poškozená převodovka pracuje s menší přesností při řazení, může se zadrhávat i zaseknout,“ uzavřel mechanik.

Jak zacházíte se spojkou na křižovatce vy?

Zdroj: EngineeringExplained

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články