Brzdový pedál má skrytou funkci, která je teď hodně potřeba. Silnější sešlápnutí aktivuje užitečnou vychytávku

O této funkci ví jen pár procent řidičů. Přitom eliminuje nepříjemné a zdlouhavé stání na brzdě v kolonách. Obzvlášť v době dovolených je extrémně užitečná.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přiznám se rovnou, ve svém voze tuto funkci nemám. Nicméně, můj vůz vyrobili v Itálii a v době, kdy moderní věci a funkce byly ještě v plenkách, nebyly povinné a vůbec, v podstatě jste o nich nevěděli. Protože jste je v autě neměli, pochopitelně. Navíc, značka mého auta je pověstná tím, že se zaměřovala na sportovní srdce, a tam nějaké Auto Hold nemělo co dělat. Srdce musí bít, ne automaticky držet. Co na tom, že nebije a věčně stojí v garáži. Auto Hold je ale šikovný vynález.

Konec dlouhého stání na brzdě

Elektromechanická ruční brzda, jak se systém správně česky nazývá má za cíl pomoci s častými rozjezdy tím, že při aktivaci sám od sebe blokuje zadní kola do té doby, než přidáte plyn. V průběhu let, jak se funkce Auto Hold vyvíjela přicházely automobilky a jejich inženýři s různými řešeními, jak zadní kola zablokovat co možná nejjednodušším způsobem, aby následný rozjezd byl zcela plynulý. A aby systém pomáhal, a nebyl „k zlosti“. Kde jej uplatníme nejvíc?

iZdroj fotografie: Unsplash

Představte si modelovou situaci, že bydlíte pod kopcem. Dlouhým kopcem. A na samém vršku tohoto kopce jsou semafory. Pokaždé, když chcete se svým vozem vyjet musíte celý kopec „odstát“ v koloně až nahoru, abyste konečně mohli pokračovat v provozu. Popravdě, v tom případě bych asi auto prodal. Případně se přestěhoval jinam. Nicméně pro tento účel slouží tato „virtuální adresa“ jako vhodná ukázka, kde se elektromechanická ruční brzda velmi dobře uplatní.

Parkovací brzda jen pro parkování

Protože pokud byste měli pokaždé stát celou dobu na brzdě, bude za chvíli vaše lýtko na pravé noze mít podobu bicepsu Pepka námořníka. Případně, pokud budete zvládat synchronizaci s ruční brzdou, posílíte velmi svoje svaly na ruce. Především je ale celý proces značně nepohodlný. Aktivovaná funkce Auto Hold vám u elektromechanické brzdy zajistí, že budete moci pohodlně sundat nohy z pedálů, počkat, až naskočí zelená a rozjet se přidáním plynu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vůz mezi tím necouvne ani o centimetr. Jako první s tímto systémem přišlo BMW v „sedmičkové“ řadě E65/66 v roce 2001, kde se ještě jednalo o poměrně složité řešení, zahrnující mj. ovládání lanovody. Postupným vývojem se elektromechanická brzda integrovala přímo do brzdičů zadních kol, kde přes převody ovládá píst brzdiče a zajišťuje zastavení „na povel“ řídící jednotky. Nebo také jen přibrždění kol, které se s oblibou používá při vektorování brzd, a slouží mj. ke zlepšení jízdních vlastností.

Auto Hold a automatické/manuální převodovky

U klasických automatických převodovek s hydrodynamickým měničem, které z principu po odblokování brzd s vozem „necouvnou“, je po aktivování funkce Auto Hold omezeno i popojíždění vpřed. Vůz tedy zůstane stát na místě „jako přikovaný“. A vpřed se rozjede až po přidání plynu. Řešení je to v obou případech návykové a zbaví vás stresu z dlouhých popojíždění. Jeho aktivaci (a deaktivaci) provedete nejčastěji tlačítkem s piktogramem brzdy a nápisem „HOLD“, případně jenom „A“ coby automatikou.

Ocenili byste úlevu od dlouhého stání na brzdě?

Zdroj: MyMechanics
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články