Po většinu času se automobilky a především koncerny snaží zavděčit svým zákazníkům nabízenou originalitou, odlišností a jinými specifiky svých vozů, než může nabídnout konkurence. Avšak ve vzácných případech dojde ke spolupráci dvou automobilek nebo koncernů, se kterou by jen tak někdo nepočítal. Zde je seznam deseti motorů nacházející uplatnění ve vozech dvou nebo více různých výrobců, kteří mají původně pramálo společného.

Ford a Jaguar Land Rover – 2.0 Ecoboost

Do tohoto roku se do vozů koncernu Jaguar Land Rover montoval dvoulitrový Ecoboost od Fordu. Mezi vozy s tímto motorem patřil Range Rover Evoque, Jaguar XE nebo Land Rover Discovery Sport. Nyní se však Jaguar osamostatnil a započal výrobu svého vlastního motoru s označením Ingenium.

PSA a Jaguar Land Rover – 3.0 HDI

Dalším motorem převzatým koncernem Jaguar Land Rover je francouzský naftový třílitr. Pod kapotou francouzských vozů jej však již nenaleznete, jelikož jej nebylo kam dávat. Jaguar Land Rover si jej však dále upravil pro vlastní potřebu a tak i dnes ho naleznete v těchto anglických vozech. Poupravený motor má dvě turbodmychadla a splňuje normu Euro 6.

Renault-Nissan a Mercedes

Spolupráce těchto dvou koncernů je světu již známá, avšak kdekoho popudilo, když Mercedes do svých menších vozů začal montovat motor od koncernu Renault-Nissan. Vznětová jednotka 1,5 dCi je sice známá svou spolehlivostí, fanoušci značky Mercedes se ale drží raději tradic a tak takové jednání ze strany Mercedesu zkritizovali.

Mercedes a Pagani

Mercedes je uznávanou automobilkou na úrovni a její vozy jsou známkami kvality a divize AMG je zase znakem rychlosti a výkonu. A motory AMG se nemontují jen do Mercedesů, ale i do dalších vozů, které nemají s Mercedesem nic společného. Jedním z takových je i Pagani Huayra do kterých AMG dodává V12 s výkonem 522 kW (700 koní) a točivým momentem 1000 N.m.

PSA a BMW

Milovníci značky Mini jsou si jistě vědomi této spolupráce mezi BMW a PSA. Vzájemná spolupráce vedla k motorové řadě Prince, kterou BMW využívala v druhé řadě novodobeho Mini a pro svou řadu 1. PSA tyto menší atmosférické i přeplňované motory využívá dodnes. První roky motoru však nepřáli a ten se tak potýkal s problémy s rozvody, o kterých a i dalších si můžete přečíst v našem článku o problémových motorech.

Fiat a PSA




PSA obdarovala motory mnohé zákoutí Evropy, naopak do svých užitkových vozů si je dříve propůjčila od automobilky Fiat. Vznětové čtyřválce můžete ve starších generacích najít v Citroënu Jumper a Peugeotu Boxer.

PSA (Opel) a Mitsubishi

Další „bratříčkování“ se dělo a děje u menších užitkových vozů, u našinců však méně známých. Vozy jako Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino sdílely srdce původem od PSA. V nynější době Fiat spolupracuje na užitkových vozech s Mitsubishi a Opelem. Zajímavostí je, že nyní je Opel součástí koncernu PSA.

PSA a Toyota

Spolupráce PSA a Toyoty je také „profláknutá“. Dřívější spolupráce zahrnovala společnou výrobu vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 10. Ta novější je (zase) v oblasti užitkových vozů, především společný vývoj motorů s názvem ProAce o obsahu buď 1,6 nebo 2,0 litru s označením BlueHDI.

Ve výše zmíněných malých vozech fungovala jednosměrná spolupráce, kdy se do Citroënu C1 a Peugeotu 108 montoval japonský tříválec 1.0 VVTi. Naopak u druhé generaci přišli Franzouci s motorem 1,2 Puretech, u japonského trojčete si Aygo muselo vystačit bez francouzského motoru.

Subaru a Toyota

Čistě japonská spolupráce je zaměřená na levné sportovní svezení. Subaru svým legendárním boxerem přispěla do sportovního kupé Toyota GT86. U sebe ho využívá v zadokolce BRZ. Jednotka sice nedisponuje extrémními hodnotami výkonu, ale i tak je motor určen na zábavné svezení, čemuž důkazem výše uvedené dva vozy.