Nové auto nemusí vždy znamenat spokojenost řidiče, což potvrzuje i nedávný výzkum automobilové agentury. Podle zjištění se cca 1,5% vlastníků zbaví nových automobilů (úplně nových, nikoliv nově koupených) do jednoho roku, a to i za předpokladu výrazné ztráty. Výsledky zahrnují přes 20 milionů vozů, mezi nimiž mají velké zastoupení luxusní německé značky. Nutno poznamenat, že se majitelé některých automobilů zbavují kvůli výhodnějším nabídkám na jiné modely.

Nejhorší auta, která můžete koupit

Průzkum trhu zajistil portál iSeeCars.com, který dohromady zaznamenal 24 milionů aut od několik velkých automobilek. Velké procento prodaných vozů v prvním roce bylo značky BMW nebo Mercedes-Benz, jichž se ovšem majitelé zbavili ne zrovna dobrovolně. Ředitel projektu Phong-Ly vysvětluje, že se v některých případech jedná o marketingovou kampaň, kdy přední automobilky soutěží o titul „Top Luxury Brand“ (Špičková luxusní značka).

BMW třetí řady: Vítěz

Absolutním vítězem je s 8% prodejností během prvního roku BMW třetí řady, které slouží zejména v Německu u záchranných složek, které je obvykle mívají na operativní leasing. Značka BMW je obecně vnímána jako jedna z luxusnějších, nebo přinejmenším patří do třídy vyššího standardu. Zatímco nové BMW řady 3 stálo milion, po roce užívání ho seženete za 820 tisíc Kč.

BMW 3. třídy

BMW páté řady

I druhé místo obsazuje německá automobilka BMW, tentokrát ale s luxusními vozy BMW páté řady, jichž se zbaví v prvním roce 7,1% majitelů. Tyhle vozy už ve státní správě tolik neslouží – oblíbené jsou hlavně u podnikatelů nebo majetnějších klientů, kteří často mění vozy s příchodem nového modelu. Zatímco nové BMW řady pět stojí 1,4 milionu, po roce užívání jej seženete o 300 tisíc levněji. To je celkový pokles u páté řady BMWéček o 18,2%.

BMW 5. řady

Mercedes-Benz třídy C

Luxusními vozy to nekončí, protože třetí post urval Mercedes-Benz C-Class, který je hojně využíván k obchodnímu zastoupení. Nutno dodat, že nevypadá vůbec špatně a nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Přesto ho po prvním roce vrátilo (nebo vyměnilo) 6,1% majitelů, a to ve většině případů za novější model. Jeho cena poklesla z 1,1 milionů Kč na 870 tisíc, což představuje bezmála 20 % pokles v ceně.

Mercedes-Benz třída C

Nissan Versa Note

Sérii luxusních značek ukončuje Nissan Versa Note, auto cenou i vlastnostmi určené pro běžné lidi. Takový vůz určitě nebude masově kupován firmami pro obchodní zastoupení, takže by se dalo předpokládat, že se u některých majitelů ohřeje o něco déle. V průběhu prvního roku se ho zbaví lehce přes 4% lidí, přičemž cenově klesne z 370 tisíc na 295 tisíc Kč.

Nissan Versa Note

Dodge Dart

Vůz vyššího standardu – jak se alespoň předpokládalo – patří nakonec mezi nejhorší, a americká automobilka se po otřesných výsledcích ani neobtěžovala s modelem roku 2017. Dodge Dart prodala v prvním roce 4% majitelů, přičemž jeho cena padla z 460 tisíc Kč na 334 000. Po jediném roce užívání tak ztratil 25% své původní ceny, a potencionální majitelé se do jeho koupě zrovna nehrnou ani přes jeho o poznání příznivější cenu.




Dodge Dart

BMW X3

Na šestém místě se opět objevuje německé BMW, tentokrát s modelem X3, jehož se po prvním roce zbavilo 3,9% majitelů. Mnoho z nich ho ovšem mělo na operativní leasing nebo jej prodalo na protiúčet, podobně jako tomu bylo u pětkových BMW. Z původní ceny 1,1 milionů Kč kleslo na 975 tisíc, což znamenalo pro jeho majitele ztrátu 12,7%.

BMW X3

BMW čtvrté řady

BMW po sedmé, tentokrát se jedná o velmi hezky vypadající třídvéřák čtvrté řady. Po roce vlastnictví se ho zbavila 3,9% majitelů s poklesem ceny o 17,3%. Někteří si paradoxně opětovně koupili stejný model, takže ve výsledku nebyl pokles tak drastický. Z toho modelu je zjevné, že si spousta lidí kupuje auto na operativní leasing nebo ho dostane k užívání od firmy, která si jej pronajímá u některého z prodejců aut nebo přímo u automobilky. BMW čtvrté řady stálo 1,2 milionu Kč, a po roce klesla o 200 tisíc.

BMW 4. řady

Mercedes-Benz třídy E

Luxusní výbava ani dobré jízdní vlastnosti nepřesvědčily majitele, aby si nechali Mercedes-Benz třídy E, který je mj. vybaven řadou moderních technologií. Po roce užívání se ho zbavilo 3,9% majitelů se ztrátou 19,3% z původní ceny, která činila 1,45 milionů korun.

Mercedes Benz třída E

Chrysler 200

Americký Chrysler 200 si své místo nenašel, i když si od něj automobilka hodně slibovala. Jenomže majitelé mají opačný názor, a 3,8% z nich se vozu zbavilo během roku. Propad v ceně byl u toho vozu největší z celého seznamu, a to o drastických 29,9%, což jeho majitele ještě více naštvalo. Zatímco nový Chrysler 200 jste pořídili za 560 tisíc, ojetý už za necelých 400.

Chrysler 200

Subaru WRX

Vůbec nejlepší umístění získalo japonské Subaru WRX, jehož se v prvním roce zbavilo „pouze“ 3,3% majitelů. Na rozdíl od předchozích automobilů majitelé tolik neprodělali – z původních 730 tisíc klesla cena na 680 tisíc. Čtyřdvéřový sporťák má přitom dobré jízdní vlastnosti i příjemnou spotřebu paliva – nelíbit se můžete snad jenom po designové stránce.

Subaru WRX