Deset nejoblíbenějších značek aut v ČR: první místo obsadil národní miláček, BMW, Mercedes ani Audi to není

Miláček Čechů není ani BMW, ani Mercedes, dokonce ani Audi. Data registrací za rok ukazují jasného vítěze i to, proč sporťáky prohrávají s kalkulačkou. V žebříčku je i pár překvapení.

i Zdroj fotografie: harry_nl / Creeative Commons / CC-BY-SA
                   

Šok z titulku velmi rychle vystřídá pocit „vždyť je to jasné“. Miláčkem Čechů podle aktuálních dat není ani BMW, ani Mercedes, ani Audi, ale pořád Škoda.

V roce 2024 se u nás zaregistrovalo 231 600 nových osobních aut a z toho hned 78 097 neslo znak okřídleného šípu. Třetinový tržní podíl 33,72 % je náskok, kterému se žádná jiná značka ani nepřibližuje. Druhý Hyundai má 20 309 vozů a 8,77 %.

Škoda jako „domácí jednička“. Třetina trhu a náskok, který bere dech

Škoda si navíc podobný odstup drží dlouhodobě. Nejde tedy o jednorázový výstřel, ale o potvrzený status „domácí jedničky“, pro mnoho lidí téměř automatickou volbu. Žebříček nejoblíbenějších značek přitom redakce nestaví od stolu, vychází z registrací nových aut, které každý rok zveřejňuje Svaz dovozců automobilů (SDA). „Oblíbenost“ tu tedy znamená, po jakých značkách skutečně saháme v autosalonech, ne jaké logo bychom si přáli na plakátu v garáži.

Průzkumy ukazují, že 31 % Čechů řeší při koupi auta v první řadě cenu a 29 % značku. Logo na kapotě je hned za cenovkou a spolu s designem, bezpečností, spolehlivostí a spotřebou ovlivňuje, jak auto zapadne do naší identity, od firemní flotily až po „rodinného parťáka“ na každodenní cesty.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Jak se ale tyhle preference promítly do konkrétní desítky značek, která na českých silnicích skutečně dominuje?

Top 10 podle registrací: mainstream vítězí, prémiovky jen do počtu

V samotném žebříčku deseti nejoblíbenějších značek podle prodejů za rok 2024 vede Škoda před Hyundaiem a Toyotou. Následuje Volkswagen, pátá je Kia a šestá Dacia. Sedmé místo patří Mercedesu-Benz, osmé Fordu, deváté Renaultu a desáté BMW. Bavíme se ale o nových prodejích, do kterých navíc promlouvají firemní nákupy. U ojetých vozidel je situace třeba s BMW zcela odlišná – celkem pochopitelně, za „ojeté” peníze je dostupné výrazně většímu procentu zájemců.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

I tak uvnitř této desítky jsou obrovské rozdíly. Zatímco Škoda dosahuje podílu 33,72 %, desáté BMW má jen 2,36 %Prémiové značky se sice do první desítky vejdou, ale objemy registrací mají nesrovnatelně nižší a třeba takové Porsche se v ní vůbec neobjevuje.

Statistiky zároveň ukazují, že trh nových aut u nás ovládají hlavně mainstreamové značky, které obsluhují rodiny i firemní flotily. A tady přichází hlavní důvod: Češi při výběru auta stále víc počítají.

Výsledek? Vysněné sportovní kupé často zůstane snem, zatímco v reálném provozu vítězí praktičtější kombi, SUV nebo menší městský vůz. Rozpor mezi „plakátovým autem“ a tím, co skutečně stojí na parkovišti u paneláku, se v žebříčku promítá velmi zřetelně: prodává se to, co lidem i firmám ekonomicky dává smysl.

Otázka ale je, jak s takovým žebříčkem vůbec pracovat, když stojíte před rozhodnutím, jaké auto si pořídíte právě vy.

Kompas pro výběr, nebo jen marketing? Jak číst žebříček značek

Otázka tedy zní: co si z podobného žebříčku vlastně odnést? Jedna skupina řidičů ho bere jako jednoduchý kompas. Když nevíte, z čeho vybírat, podíváte se na to, co kupují ostatní, a v seznamu top 10 hledáte inspiraci.

Stejně tak fungují i mezinárodní žebříčky hodnoty značek typu Kantar BrandZ, které kombinují finanční výsledky firem s výzkumy vnímání značek u spotřebitelů. Pro zastánce tohoto přístupu jsou takové přehledy signálem důvěry: když má značka silné prodeje i silnou „auru“, je to pro ně argument navíc.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Druzí naopak namítají, že žebříčky jsou hlavně marketing. Odborné texty upozorňují, že metodiky hodnocení oblíbenosti, síly či hodnoty značek se mezi sebou špatně porovnávají a výsledky často slouží zároveň jako orientační mapa trhu i jako nástroj komunikace firem.

Rozumný přístup proto může být někde uprostřed:

  • brát žebříček jako hrubý obrázek toho, jaké značky u nás reálně jezdí,
  • ale vlastní výběr opřít o konkrétní potřeby, rozpočet a zkušenosti.

A právě tady se začíná ukazovat, co o nás tenhle žebříček říká mezi řádky.

Závěr: když vysněná auta prohrávají s kalkulačkou

To, že je Škoda aktuálním „miláčkem Čechů“, víc než cokoliv jiného ukazuje, jak silně u nás při koupi auta rozhoduje kombinace ceny, praktičnosti a důvěry ve značku.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Žebříček deseti nejoblíbenějších značek tak není jen seznam log na kapotě. Odhaluje, že vysněná auta často prohrávají proti kalkulačce a že se na českých silnicích v první řadě prosazují značky a modely, které lidem i firmám ekonomicky a prakticky dávají smysl.

Miláček Čechů tak nakonec odráží méně emoce a víc racionální počty, i když na plakátech v garáži může vypadat všechno úplně jinak.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články